ילוסטון! חלק ראשון – על גייזרים, בריכות ומעיינות

מקומות לינה בפארק – בקתות

ממש מרגעיו הראשונים, הטיול נבנה כשילוסטון במרכז. עוד לפני שידענו אם הטיול יהיה בן חודש, חודשיים או שלושה, מאיפה יתחיל ואיפה יסתיים, היה ברור שילוסטון יהיה בטיול, ובתחושת לב ואצבע החלטתי למקד את ילוסטון לשבוע השלישי של יולי וזאת מתוך ההנחה שהטיול בעיקרו יהיה צפוני ויכלול גם את מונטנה, וושינגטון ואורגון. וכך כבר בתחילת יוני 2016 (כלומר מעל לשנה מראש!), הזמנתי דרך האתר של ילוסטון לינה ל-5 לילות בבקתות שונות בפארק בחלוקה כשלהלן:

• 2 לילות ב- Old Faithfull Lodge
  • לילה אחד ב- Lake Hotel and Cabins (הלודג' כבר אז, 13 חודשים לפני התאריך, היה Sold out לחדרים הזולים)
  • 2 לילות ב- Roosevelt Lodge
מודעות פרסומת

הסיבות המיידיות היו כמובן המחיר (100$ ללילה במקום 250$ וצפונה במלונות מחוץ לפארק) והחוויה (אחת השאיפות לכל אורך הטיול היתה ללון בתוך הפארקים הלאומים כל עוד המחיר סביר. לא היה פארק אחד שהצטערנו על כך, ובמקום היחיד שנמנענו מללון בפארק – מסה ורדה – הצטערנו על כך כפי שפירטתי בפוסט הרלוונטי), ותוך כדי התיכנון הבנתי יתרונות נוספים ביניהם חיסכון בשעות נסיעה והגעה לאתרים העמוסים והפופולרים לפני ההמונים.

קצת הסבר על הלודג'ים – מדובר במתחם של בקתות מסביב למבנה מרכזי, ואמנם הבקתות בסיסיות אך המבנה המרכזי של הלודג' (הכולל קפיטריה, גלידות, קפה וארוחות בוקר וכמובן חנות מזכרות) הוא מפואר ומרשים.

תיכנון הימים בפארק ילוסטון

תיכנון הימים עצמם הושפע מתשובה שקיבלתי בפורום של TripAdvisor – לא לתכנן את הימים לפי הלופ הצפוני והדרומי אלא לפי מקטעים ומוקדים. אין ספק שהלינה בתוך הפארק, ולא חשוב מכך – פיצול הלינה, איפשר זאת בקלות. והערה לגבי הפיצול – התלבטתי רבות האם לבטל את הלינה באגם ילוסטון ולהוסיף לילה לאחד המוקדים האחרים, אבל טוב שלא עשיתי כן – הדבר חסך לנו נסיעת ערב ובוקר מיותרות, ולא פחות חשוב, איפשר לנו לבקר בעמק היידן בשעות הערב המאוחרות ושעות הבוקר, יחד עם המקצוענים שבאו מצוידים היטב (וכפי שעוד אתאר, ביקור הערב/לילה בעמק לאמר יהיה אחת החוויות החזקות בפארק, מתקרבת שלאלו שבספארי שונים בקניה ודרום אפריקה)

מודעות פרסומת

אז מה בתיכנון (לינק לתיכנון המלא והמפורט הכולל תיאורי מסלולי הליכה כפי שנכתב לפני הטיול ולפיו טיילנו):

חלק ראשון (מתואר בהמשך פוסט זה)

• יום ההגעה -מגיעים בשעת ערב למקום הלינה באולד פייתפול, ביקור ערב בגייזר
  • יום ראשון – האזור שבין Old Faithfull עד צומת מדיסון

חלק שני (מתואר בלינק)

• יום שני – חלק ראשון – השלמות יום ראשון (היה ברור שדורש יותר מיום).

חלק שני – בין מדיסון לאגם ילוסטון
  • יום שלישי – הקניון של ילוסטון בואכה רוזוולט

חלק שלישי (מתואר בלינק)

• יום רביעי – אזור הטרסות של ממות, הנהר הרותח ועמק לאמר (ומכיוון שהכביש בין ממות למדיסון בשיפוצים ופקקים – לא נשלים את הלופ)
  • יום חמישי – חזרה לעמק לאמר, מסלול הליכה בהמשך ודרך שן הדוב Beartooth Pass

כאשר כל יום מתובל במרכז מבקרים ולפחות הליכה רצינית אחת

ובחזרה לתיאור טיול

המשך יום עשרים וארבעה לטיול – טעימה ראשונה מילוסטון

אז כאמור סיימנו עם טיטון בשעות אחר הצהריים ויצאנו לדרכנו אל מקום הלינה בתוככי ילוסטון. באמצע הדרך כשלא ברור אם אנחנו עדיין בתחומי טיטון לפתע ראינו את השלט המודיע על הגעתנו לילוסטון – איזו התרגשות, סוג של הגשמת חלום נושן. פרט פיקנטי – השעה כבר מאוחרת הוהשער אינו מאויש, ומכיוון שבמהלך כל הביקור בפארק לא נצא מתחומיו לא זכינו להראות את הפאס השנתי בכניסה לילוסטון…

הדרך לוקחת יותר זמן מהמתוכנן, בעיקר בגלל עצירות יזומות שלנו בהן ראינו קניון, שני מפלים יפים, אגם (שלוחה של אגם ילוסטון בו נבקר בהמשך) ובעיקר נכנסנו לאווירת ילוסטון.

לקראת שקיעה הגענו ללודג' וקיבלנו את הבקתה שלנו. טוב, היו תהיות מה נקבל בתמורה ל-100$ ללילה כולל מס, ובכן – מעל המצופה! אמנם רק שתי מיטות דאבל (אבל לנו יש שקי שינה אז אין בעיה), והמקלחות הן ציבוריות (כפי שידענו, אגב – מוצלחות מאד) אבל החנייה צמודה, החדר מרווח מהצפוי, נקי וכולל כיור, מוצרים לאמבטיה ועוד… אבל הכי חשוב – הולכים 40 מטר (ואני כנראה מגזים) ומגיעים לאזור התצפית לגייזר המפורסם Old Faithful. ולכן, מיד אחרי התארגנות בחדר יצאנו יחד עם כל אורחי הלודג' אל צפייה אינטימית וחשוכה משהו בגייזר. חיכינו כעשרים דקות (קרירות) ואחרי מספר אזעקות שווא צפינו בהתפרצות הגייזר, אותה נראה עוד כ-6 פעמים בימים הקרובים (כל פעם ממקום אחר) ועדיין הדבר ירגש אותנו כל פעם מחדש, כולל ובעיקר את הילדים. הגדולה תהיה בעננים בכל ימי ילוסטון

יום עשרים וחמישה לטיול – בין Upper Geyser Basin לצומת מדיסון

קמים לבוקר ראשון בילוסטון, ועם הקפה של בוקר יוצאים לרחבת התצפית אל האולד פיית'פול, שוב בעיקר אנחנו ודיירי הלודג', בעוד ההמונים עדיין בדרכים.

לאחר ההתפרצות, שהפעם ארוכה יחסית, משאירים את הרכב בלודג' ויוצאים לסיבוב ב- Upper Geyser Basin, וכמובן מתחילים במרכז המבקרים, שם לוקחים חוברות (ילוסטון זהו הפארק היחיד שחוברות הג'וניור ריינג'ר בתשלום – 3$ לאחת, ומצד שני אין ספק שהחוברת מושקעת במיוחד, וכך יהיה גם התג) ואז מתחילים לשוטט בין הבריכות, המעיינות והגייזרים השונים – וכל אחד ייחודי בדרכו ומרתק כשלעצמו. עם המסלול המשכנו עד ה- Glory Morning Pool וכמובן Castle Geyser שאסור להחמיצו.

משם אל Solitary Geyser (הפחות מרשים יש להודות) ומשם אל ה- Observation Point (תיאור מלא של המסלול בפוסט תיכנון הטיול בילוסטון) לתצפית נפלאה מלמעלה אל כל הבסין כשהשיא כמובן הוא התפרצות נוספת של האולד פיית'פול.

וההמלצה כאן היא חד משמעית – לא להסתפק באולד פיית'פול עצמו אלא להשקיע את הזמן לשיטוט/הליכה ברחבי ה-Upper Geyser Basin,  כמה זמן? כמה שיש, אבל לפחות שעה. אם יש יותר אז לשלב כמובן את המסלול ל- Observation Point, כך שאם נכלול גם זמן ביקור במרכז המבקרים והמתנה לגייזר סביר שהביקור באזור זה לבדו יקח שחצי יום. אנחנו נהננו כמובן שהיום שלנו התחיל כבר עם הקפה של בוקר וכך אנחנו מסיימים את האזור מעט לפני 12:00 ודי נדהמים מהבלאגן באזור החניון (לנו יש חנייה פרטית הצמודה לבקתה שלנו אך עדיין צריכים לעבור דרך החניון)

מודעות פרסומת

החלק השני של היום הוא כבר בטיול רכוב, כאשר המוקדים הם אזור ה Grand Prismatic Spring ו- Firehole Lake Dr ו- Firehole Canyon Rd כולל אזור הרחצה, כאשר די ברור שאזור ה Lower Basin ונוריס יחכו למחר.

מתחילים באזור  Grand Prismatic Spring וראשית אל הבריכה עצמה – זהו המקום היחיד בילוסטון שספגנו בעיות חנייה, ועדיין המצב סביר בהרבה מזה שיהיה כשנצא מהמקום (כנראה שההמונים, כמונו, מתחילים באולד פיית'פול כך שאנחנו עדיין מקדימים אותם).

אגב התופעות מסביב לבריכה, שמקורן בבקטריות, גנבו את ההצגה:

לאחר סיבוב סביב  ה-Grand Prismatic Spring והאזור, חוזרים לרכב לנסיעה קצרצרה אל המסלול העולה לתצפית על הבריכה. מסלול שעיקרו בעלייה אבל קצר יחסית (כחצי שעה לכיוון) אז אין תלונות. התצפית על הבריכה פשוט מדהימה, אין מילים לתאר! אגב – גם בדרך לשם יש בריכות קטנות יפות כשלעצמן.

20170719_145840

משם אנחנו סוטים אל הדרך הצדדית Firehole Lake Dr – מי ידע שזה יהיה אחד משיאי היום, ואולי הגייזר היפה מכולם שמתפרץ לפתע למולנו – גייזר בשם White Dome.

SAMSUNG CSC

בכלל הדרך הלא ארוכה הזו, והממועטת במכוניות ומבקרים, מציגה שלל תופעות ייחודיות הצמודות לכביש, ואולי זה היה עניין של מזל אבל בהמשך התפרץ לו עוד גייזר למולנו. הילדים אגב התלהבו במיוחד מכיוון שעם כיוון הרוח המים השפריצו לעברינו (ואגב – היו קרירים!).

בקיצור – לא לוותר! (כן אני יודע שזהו אולי לוקסוס של טיול מרווח, ועדיין – לא לוותר!

מודעות פרסומת

המוקד האחרון להיום – נקודת הרחצה בנהר על Firehole Canyon Rd. בדרך לשם נתקעים בפקק שנגרם לו על ידי דיר משוטט שהלך לאיבוד. הנהר עצמו אמנם חם בהרבה מרוב הנהרות והאגמים שביקרנו, ועדיין חסרות לו עוד כמה מעלות לטעמי. לטעם הילדים הוא פשוט מושלם כמובן.

משם עושים דרכנו חזרה אל הלודג' ובדרך מסמנים לנו מקום נוסף למחר שנראה מיוחד מאד – black sand basin. בלודג' עצמו, כמו אתמול, אוכלים ארוחת ערב בקפיטריה בלודג' (וכמובן שחייבים לציין שוב כי משום מה האמריקאים לא מנצלים את העובדה שהקהל שבוי כדי לעלות מחירים – מחיר הארוחה סביר, גם ביחס לאיכות, כולל לילדים שמזמינים את אותה מנה מאתמול כסימן לאישור) ומשם יוצאים אל המרפסת של הלודג' – הילדים משחקים ביניהם, ואנחנו יושבים לצפות בשקיעה, ובאולד פייתפול שמתפרץ  – שלוות עולמים, שלמות של רגע

תם יום ראשון מושלם בילוסטון!

המשך הטיול: ילוסטון! חלק שני – בו יתוארו היומיים הבאים בפארק – עוד תופעות תרמיות, אגם ילוסטון, ביזונים והשיא – הקניון הגדול.