Οι λέξεις έχουν τη δική τους ιστορία

Το ιστολόγιο του Νίκου Σαραντάκου, για τη γλώσσα, τη λογοτεχνία και… όλα τα άλλα

Μεσογεναριάτικα μεζεδάκια

Posted by sarant στο 16 Ιανουαρίου, 2016


Καθώς βρισκόμαστε ακριβώς στη μέση του Γενάρη, ο τίτλος του σημερινού άρθρου είναι ευεξήγητος, παρόλο που τον έχω κι άλλη μια φορά χρησιμοποιήσει, αν και όχι ακριβώς τον ίδιο, πριν από τρία χρόνια (και, αν έχετε καιρό για χάσιμο, και δεν ξέρετε τι είναι το Μαντάτο Ριλό, διαβάστε κι εκείνο το παλιότερο άρθρο για να γνωρίσετε ή να θυμηθείτε ένα εξωφρενικό, θηριώδες μαργαριτάρι).

Θα μπορούσα να τα πω και «κούλικα μαργαριτάρια», αφού στις εκλογές που έγιναν την Κυριακή νίκησε ο Κυριακος Μητσοτάκης, κοινώς Κούλης. Κι έτσι, παρόλο που ο ποιητής μας τόχει πει ότι «οι κούληδες τρώνε σκυφτοί ρύζι με κάρι», στην προκειμένη περίπτωση τη χυλόπιτα την έφαγε σκυφτός ο Βαγγέλας.

* Μια μικρογλωσσική παρατήρηση από την παρθενική ομιλία που έκανε ο νέος πρόεδρος της ΝΔ στην κοινοβουλευτική του ομάδα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκίνησε ευχαριστώντας, ανάμεσα σε άλλους, εκείνους που πήραν μέρος στις εσωκομματικές εκλογές της ΝΔ ενώ «δεν άνηκαν παραδοσιακά στο κόμμα μας».

Το σημειώνω με ενδιαφέρον, δεν το επικρίνω -βλέπω απλώς ότι ο λαϊκός τύπος χρησιμοποιείται και από την ελίτ του τόπου.

* Πρόσεξα επίσης ότι ο Κ. Μητσοτάκης κατηγόρησε τον Πάνο Σκουρλέτη ότι «δεν έχει κολλήσει ένσημα». Τελικά η φράση αυτή έχει γίνει κλισέ και ίσως πρέπει να μπει σε ένα πολιτικό κλισεδολόγιο που όλο λέω να συντάξω και ποτέ δεν το κάνω.

Κλισέ βέβαια δεν σημαίνει και πολλή αλήθεια. Ο Σκουρλέτης, ο οποίος να θυμίσω ότι μέχρι το 2012 ανήκε σε ένα κόμμα που βρισκόταν μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, έχει δουλέψει δεκαετίες στον ιδιωτικό τομέα. Πάει πολύ να τον εγκαλεί κάποιος που, όπως αποκάλυψε τις προάλλες ο κουτσομπόλης Βασίλης Λεβέντης, διορίστηκε (από τον Σημίτη) φυτευτός ως διευθύνων σύμβουλος σε κρατικό οργανισμό, με μισθό πολλών χιλιάδων ευρώ, χάρη σε τηλεφώνημα του πατέρα του.

* Ναι, και ο Ανδρέας Παπανδρέου έτσι είχε διοριστεί το 1961 στο ΚΕΠΕ (αν και αυτός, τουλάχιστον, είχε πίσω του ευδόκιμη ακαδημαϊκή σταδιοδρομία).

* Και σταματάω τα πολιτικά σχόλια και περνάω στα γλωσσικά και άλλα.

* Ή μάλλον για γέφυρα χρησιμοποιώ ένα αμιγώς γλωσσικό μαργαριτάρι σε είδηση για την εκλογή Κ. Μητσοτάκη: Τελικά, επιβεβαιώθηκε η πληροφορία περί συνάντησης πατήρ και υιού Μητσοτάκη. Πιο πάνω έλεγε «ο πατήρ» και προφανώς θεώρησε ότι οι ξένες λέξεις είναι άκλιτες, σαν το μενίρ ας πούμε.

* Κι άλλο ένα, πάλι από την ειδησεογραφία της εκλογής, αλλά πάλι γλωσσικό.

Μου γράφει φίλος:

Οι προκλήσεις με το «καλημέρα»….

… είναι ο υπότιτλος της «Δημοκρατίας» στην κεντρική είδηση της επικράτησης του Κυριάκου Μητσοτάκη στην χθεσινή επαναληπτική εκλογή: με δεδομένη την Καραμανλική γραμμή της εφημερίδας, θεώρησα τις «προκλήσεις» της provocations, από την ανάγνωση της όμως προκύπτει ότι σαφώς εννοεί challenges!

Εμ, αυτή είναι η… πρόκληση με τις προκλήσεις, του απάντησα.

* Αν και από όχι σοβαρόν ιστότοπο, το κρούσμα καθωσπρεπισμού έχει αρκετό ενδιαφέρον. Τίτλος σε άρθρο για «διασήμους»: ΕΒΓΑΛΑΝ SELFIE γυμν@ί μετά από σ@ξ.

Έχω ξαναδεί να βάζουν τον φερετζέ του @ στη λέξη «σεξ», που κι αυτό υπερβολικό το βρίσκω, αλλά το «ντύσιμο» των γυμνών πρέπει να σπάει κάποιο ρεκόρ ηλίθιας σεμνοτυφίας, δεν βρίσκετε;

kinezos-elliniko-tatouaz* Το Google translate είναι σπουδαίο εργαλείο, όταν ξέρεις να το χρησιμοποιείς. Όταν δεν ξέρεις, γίνεται δίκοπο μαχαίρι, και κινδυνεύεις να την πατήσεις όπως ο Κινέζος της φωτογραφίας που ήθελε να χτυπήσει τατουάζ με τη λέξη «Ελεύθερος».

Όμως, το google translate όταν έχει να μεταφράσει ανάμεσα σε δυο όχι πολύ δουλεμένες γλώσσες χρησιμοποιεί σαν ενδιάμεση γλώσσα τα αγγλικά. Έβαλε λοιπόν (υποθέτω) ο Κινέζος τη λέξη «ελεύθερος» στα κινέζικα, το google translate μετέφρασε εσωτερικά στα αγγλικά σε free, και πάλι εσωτερικά μετέφρασε το free στα ελληνικά και έδωσε απάντηση…. δωρεάν. Και τώρα ο φίλος μας αντί να έχει Ελεύθερος στη θέση της καρδιάς έχει Δωρεάν!

Κι αφού το ήξερες κι εσύ, όπως το ξέρουν όλοι, ότι του Αννάμ τα στίγματα δεν βγαίνουνε ποτές, γιατί δεν ζήταγες τη βοήθεια μεταφραστή;

* Η πίστη και βουνά μετακινεί, αλλά η τσαπατσουλιά είναι εξίσου δυνατή αφού καταφέρνει και μετακινεί πόλεις και επαρχίες.

Έτσι, το έγκυρο (οΘντκ) Βήμα σε άρθρο του για τη δίωξη πανεπιστημιακών στην Τουρκία, έκανε τον άθλο να μεταφέρει μια ολόκληρη επαρχία (ή έστω ένα πανεπιστήμιο) από την μιαν άκρη της Τουρκίας στην άλλη, αφού γράφει: Tην Παρασκευή, τέθηκαν υπό κράτηση 12 λέκτορες στο πανεπιστήμιο του Κοτζελί (νοτιοανατολική Τουρκία) ενώ εξετάζονται και οι «υποθέσεις» άλλων εννέα στο ίδιο πανεπιστήμιο.

Καταρχάς, οι 12 πανεπιστημιακοί (ή έστω ακαδημαϊκοί) είναι από το Πανεπιστήμιο του Κοτζαέλι (όχι και Κοτζελί). Και το πιο σημαντικό, το άρθρο του Βήματος αναφέρει ότι το πανεπιστήμιο αυτό είναι της νοτιοανατολικής Τουρκίας, ενώ το Κοτζαέλι είναι επαρχία βρίσκεται στη βορειοδυτική Τουρκία (ούτε 2 ώρες δρόμος από την Πόλη).

Προφανώς, ο συντάκτης πήρε την είδηση από κάποιο αγγλικό σάιτ που έγραφε northwest και μπερδεύτηκε. Αν και έχει ελαφρυντικό (λέμε τώρα) διότι οι περιοχές όπου πλειοψηφούν οι Κούρδοι βρίσκονται στη νοτιοανατολική Τουρκία.

* Κι άλλη περίπτωση μετακίνησης περιοχών, από άρθρο αεροπορικού ενδιαφέροντος. Εντελώς τσαπατσούλικα γραμμένο ή μεταφρασμένο το άρθρο, αλλά στάθηκα στο εξής:

Ένα άλλο αξιοσημείωτο γεγονός ήταν η επίσημη έναρξη λειτουργίας του πρώτου εργοστασί-ου της Airbus στις ΗΠΑ, στο Mobile της Alabama στο Περσικό κόλπο, όπου μεταξύ 40 και 50 Α320 αεροσκάφη θα παράγονται ετησίως έως το 2018, τονίζεται στην ανακοίνωση.

Ώστε η Αλαμπάμα μεταφέρθηκε στον Περσικό κόλπο; Σε ξένους ιστότοπους, η είδηση έχει ως εξής: Another notable highlight was of course September’s official opening of the first Airbus factory in the US, at Mobile on Alabama’s Gulf Coast

Ο Κόλπος του Μεξικού βεβαίως -αλλά φαίνεται πως όλοι οι Κόλποι οδηγούν στον Περσικό.

* Και βέβαια το τελικό νι είναι απολύτως απαραίτητο: στοΝ Περσικό κόλπο, επειδή στην κοινή νεοελληνική το «στο περσικό κόλπο» δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά ένα κόλπο που έγινε στην Περσία ή που το έκαναν κάποιοι Πέρσες.

* Ο Αλέξης Τσίπρας έδωσε συνέντευξη στο γαλλικό (συνδρομητικό) κανάλι Canal Plus. Στο Μέγκα, το είπαν «Κανάλ Πλας» σε άψογα φρανγκλέζικα. Στο ραδιόφωνο, όπως λέει ο Λίγγρης που το άκουσε, μία εκφωνήτρια το είπε «Κανάλ Πλους» και μια άλλη «Κανάλ Πλις» (με ελληνική προφορά του ι). Βέβαια, αυτοί οι ενδιάμεσοι ήχοι είναι δύσκολοι.

* Αν γίνει διαγωνισμός για τα πιο άχρηστα εισαγωγικά, παρόλο που ο συναγωνισμός θα είναι πολύ σκληρός, μια υποψηφιότητα για διάκριση είναι ο εξής τίτλος του Έθνους:

Άδεια παρακολούθησης «πήραν» οι εργοδότες.

Προς τι τα εισαγωγικά; Αν ο ποιητής εννοεί ότι το δικαστήριο δεν τους έδωσε κανονική άδεια αλλά απλώς δεν θεώρησε παράνομη την παρακολούθηση των προσωπικών μηνυμάτων, και επιμένει ντε και καλά να το αναδείξει αυτό, τότε τα εισαγωγικά πρέπει να πάνε στην άδεια, όχι;

makeleio* Το ξέρω ότι ο ιστότοπος είναι για τα πανηγύρια, αλλά γέλασα πολύ βλέποντας στο Φέισμπουκ το αναγγελτικό που βλέπετε στην εικόνα αριστερά.

Αφενός γέλασα για το σπάταλο σκόρπισμα θαυμαστικών -νομίζω ότι ένα καλό φίλτρο για ανόητους ιστότοπους θα ήταν να απορρίπτονται όσοι έχουν πολλαπλά θαυμαστικά.

Αφετέρου, γέλασα επειδή λέει ότι πρόκειται για κάτι εξωφρενικό αλλά δεν λέει τι είναι -και βέβαια δεν θα κλικάρω για να μάθω.

Μου θύμισε πάντως μια παλιά ταινία με τον Βέγγο (δεν θυμάμαι ποια είναι, αλλά δεν αποκλειω να το βρει η συλλογική σας σοφία), όπου υπάρχει η εξής σκηνή.

Ο Βέγγος μιλάει στο τηλέφωνο. Κάτι του λέει ο συνομιλητής του, κι ο Βέγγος λέει:

— Σοβαρά, βρε Βαγγέλη; Μη μου πεις βρε Βαγγέλη!

— (…)

— Πω-πωωω! Μη μου πεις βρε Βαγγέλη!

— (…)

— Μη μου πεις βρε Βαγγέλη!

Κι αφού το λέει αυτό καναδυό φορές ακόμα, το κλείνει. «Τι έγινε;» τον ρωτάει με αγωνία κάποιος που ήταν δίπλα του και παρακολούθησε τη στιχομυθία.

— Δεν μου είπε! απαντάει ο Βέγγος.

175 Σχόλια to “Μεσογεναριάτικα μεζεδάκια”

  1. Γς said

    Καλημέρα

    >εκείνους που πήραν μέρος στις εσωκομματικές εκλογές της ΝΔ ενώ «δεν άνηκαν παραδοσιακά στο κόμμα μας»

    Εσωκομματικές. Και διάβασα «εξωσωματικές». Κοντά έπεσα

  2. nikiplos said

    φτου! μου έφαγε ο «παλιός» (γς) την πρωτιά!

  3. Γς said

    >όπως ο Κινέζος της φωτογραφίας που ήθελε να χτυπήσει τατουάζ με τη λέξη «Ελεύθερος».

    Δωρεαν λάβατε δωρεάν δότε

  4. Καλημέρα

    Σύμφωνα με το επίσημο βιογραφικό του, ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας της Ελλάδας έχει εργαστεί “στους τομείς της εμπορίας εργαλείων χειρός, της εστίασης και της παροχής υπηρεσιών υγείας & ομορφιάς”.
    http://www.ypeka.gr/Default.aspx?tabid=427&language=el-GR
    Ίσως φταίει η ευαισθησία μου γύρω από τους κρίσιμους αυτούς τομείς, αλλά θεωρώ πως το ενεργειακό της χώρας και το περιβάλλον της αξίζουν κάποια καταλληλότερη πολιτική ηγεσία.

    Το βιογραφικό του Μητσοτάκη έχει πολλά ενδιαφέροντα πέρα από τα τρία χρόνια κατά τα οποία ήταν Διευθύνων Σύμβουλος της Εθνικής Επιχειρηματικών Συμμετοχών http://nd.gr/anthropoi/proedros
    Αλήθεια, τι ακριβώς «αποκάλυψε» ο Λεβέντης; Τι ήταν κρυφό;

  5. nikiplos said

    Και βέβαια το πανεπιστήμιο του Κοτζαέλι είναι το πολυτεχνείο της Τουρκίας και εκεί στην ίδια περιοχή η έδρα της Τουρκικής ΓΓΕΤ… Κάτι σαν την Τουρκική Βοστώνη δλδ… δεν είναι ένα τυχαίο Πανεπιστήμιο…

  6. LandS said

    Για τον κινέζο και το τατουάζ.

    Νικοκύρη δεν έχεις δουλέψει ποτέ σου μηχανηματάκι Android; Για παράδειγμα, τη μνήμη τη χωρίζει σε «χρησιμ.» και «δωρεάν». Χρόνια τώρα. 🙂

    Από το πρώτο μου ΖΤΕ ψάχνω να βρω κινεζομαθή να τον ρωτήσω μήπως και έχουν την ίδια λέξη (ή το ίδιο ιδεόγραμμα) για το «ελεύθερος» και «δωρεάν». Γιατί έχω ακούσει ότι μας αγαπάνε και θαυμάζουν εμάς τους Σίλα και μαθαίνουν καλά ελληνικά.

    Όχι όμως Αρχαία Ελληνικά. Ευτυχώς, γιατί τότε θα είχαν κυριαρχήσει στον κόσμο.

  7. Γς said

    >στο περσικό κόλπο» δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά ένα κόλπο που έγινε στην Περσία

    Μεγάλο κόλπο το παπόρι απ την Περσία που πιάστηκε στην Κορινθία

  8. Νίκος Κ. said

    Χθεσινό μεζεδάκι από το Βήμα (Science), που θα μπορούσε να του βάλουμε τον τίτλο: χαμένοι στα δισεκατομμύρια (των αστεριών). Αντιγράφω:

    «Πρόκειται για τον λαμπρότερο υπερκαινοφανή αστέρα στο Σύμπαν αφού σύμφωνα με τους ερευνητές η λαμπρότητα του είναι 570 δισ. φορές μεγαλύτερη από αυτή του Ηλιου ή 20 δισ. φορές πιο λαμπρό από όσο όλα μαζί τα περίπου 100 δισ. άστρα του γαλαξία μας!»
    http://www.tovima.gr/science/physics-space/article/?aid=769003

    Καλά, άραγε δεν τους προβλημάτισε αυτό το «20 δισ. φορές πιο λαμπρό από όσο όλα μαζί τα περίπου 100 δισ. άστρα του γαλαξία μας»;

    Φυσικά η πραγματική είδηση αναφέρει «20 φορές πιο λαμπρό …» http://www.scientificamerican.com/article/found-the-most-powerful-supernova-ever-seen/

    Μόνο ένα δισεκατομμύριο φορές διαφορά. Εκεί θα κολλήσουμε;

  9. Γς said

    6:

    >Γιατί έχω ακούσει ότι μας αγαπάνε και θαυμάζουν εμάς τους Σίλα και μαθαίνουν καλά ελληνικά.

    Με πιστοποιητικό τα βυζάκια της φωτό

  10. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Δεν μπορώ να σταματήσω να γελάω με το «Δωρεάν» 😆 (εκτός κι αν ο τύπος είναι sex-machine free of charge (=δωρεάν φορτίσεως. 😆 )

  11. LandS said

    Χεσ τη φωτό. Τα βυζάκια βάλε

  12. Γς said

    8:
    >Μόνο ένα δισεκατομμύριο φορές διαφορά.

    Μην εισαι σίγουρος. Οι εταίροι μας βλέπουν μα’υρη τρύπα περισσοτέρων δισεκατομμυρίων

  13. LandS said

    10 Σταμάτα να γελάς μη ανεβάσω οθονιά.

  14. leonicos said

    σαν το μενίρ ας πούμε

    και το Αγκαδίρ

  15. alexisphoto said

    καλημέρα,
    κάρι η κάρυ;

  16. sarant said

    Καλημέρα, ευχαριστώ πολύ για τα πρώτα σχόλια!

    4: Ο Μητσοτάκης κατηγόρησε τον Σκουρλέτη ότι δεν έχει «κολλήσει ένσημα» δηλ. ότι δεν έχει δουλέψει -κάτι που, όπως κι εσείς λέτε, είναι ψευδές. Το βίντεο με τον Λεβέντη υπάρχει (σε διάλογο με τον Άδωνη).

    5: Αυτό δεν το ήξερα περί Πολυτεχνείου κτλ

    6: 🙂
    Δεν το έχω δει αυτό με τη Δωρεαν μνήμη

    8: Είμαστε κιμπάρηδες αφού

  17. LandS said

    Εκτός από το γλωσσικο, δεν μου πάει καλά και πολιτικά ή δήλωση Μητσοτάκη.
    Στις ΕΣΩκομματικές εκλογές της ΝΔ, αυτοί που έλαβαν μέρος χωρίς να ανήκουν παραδοσιακά στη ΝΔ ποιοι είναι;
    Γιατί πολλοί Ποτάμηδες, ΝΔ ψήφισαν πριν λίγα χρόνια.

  18. Γς said

    14:
    >Αγκαδίρ
    Και μπήκαν μέσα φωνάζοντας «Να γίνει Αγαδίρ».

    Οι φίλαθλοι που έκαψαν τ γήπεδο του ΠΑΟ στον σικέ αγώνα Θρύλος-ΠΑΟ.

    Είχε γίνει ο σεισμός στο Αγαδίρ 15000 νεκροί το 1960

  19. Γς said

    5:
    >Κάτι σαν την Τουρκική Βοστώνη

    Εχουν και το δικό τους ΜΙΤ (ηπηρεσία)

  20. leonicos said

    Δηλαδή κινητοποίησαν όποιον φίλο είχαν, άσχετα που ψήφιζε και τι, για να τους ψηφίσει;

    Μου θυμίζει κάτι εκλογε΄ς στο ΕΚΠΑ για καθηγητή, με τη συμμετοχή φοιτητών (20 νομίζω) που οι δύο υποψήφιοι παρουσίασαν από μια εικοσάδα της ΝΔ, και οι εκλογές δεν έγιναν διότι και οι δύο ισχυρίζονταν ότι ‘η δική τους ομάδα ήταν η νόμιμη’

    Καλά η δημοκρατίς σπάει κοκκαλα γενικώς.

    Αλλά τι περιμένεις; Και ο Γς δημοκράτης σεν είναι;

  21. LandS said

    18. Ο αγώνας κυπέλου ΠΑΟ-Ολυμπιακού που καταστράφηκε ή Λεωφόρος έγινε τον Ιούνιο του 64, λίγες μέρες μετά από αυτό.
    https://en.wikipedia.org/wiki/1987_Alianza_Lima_air_disaster

    Ή κραυγή ήταν: Θα το κάνουμε Περού

  22. LandS said

    https://en.wikipedia.org/wiki/Estadio_Nacional_disaster

  23. Γς said

    21:
    Θυμάμαι καλά. Φώναζαν «Να γίνει Αγκαδίρ»

  24. Γς said

    Κι ο … «αγώνας»

  25. gpoint said

    # 7

    και που να δεις το άλλο που
    πιάστηκε στην Ελευσίνα-με δυο τόνοι ηρωΐνα
    κι ακόμα δεν μπορού να βρουν ποιος πρόεδρος ΠΑΕ της σούπερλίγκ πλήρωσε τα εισιτήρια του πληρώματος…
    αχ μη μου πει κανείς-πως άλλαξε ο Κοντονής…
    ξαναλέω το ποδόσφαιρο είναι πιο σοβαρό από την πολιτική, η κολοτουμπακοντονή το αποδεικνύει

  26. sarant said

    20 Λεώνικε, αυτές είναι οι περίφημες «εσωκομματικές εκλογές από τον λαό» και έχουν γίνει κάμποσες φορές σε ΠΑΣΟΚ και ΝΔ

  27. argyris446 said

    Reblogged στις worldtraveller70.

  28. LandS said

    23-24 Το λες και μόνος σου. Η εισβολή των φιλάθλων στο γήπεδο της Λίμας έγινε 24 Μάη 64, ή εισβολή των φιλάθλων στο γήπεδο της Λεωφόρου έγινε 17 Ιούνη 64.
    Ο σεισμός (ο οποίος συνήθως είναι άλλο πράγμα από εισβολή φιλάθλων) είχε γίνει τέσσερα χρόνια νωρίτερα.

  29. Γιάννης Ιατρού said

    Καλημέρα,
    Αννάμ, … το Βιετνάμ σήμερα,
    Τα στίγματα…. της γριάς

    Καὶ μία γριὰ στὸ Ἀννάμ, κεντήστρα στίγματος


    Είπα να την βάλω, όπως ήταν στα νιάτα της, ε, πρώί είναι, μην μου παθει και τίποτα ο Γς 🙂

  30. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα! Πάω για ψώνια!

  31. Γς said

    29:
    >μην μου παθει και τίποτα ο Γς 🙂

    Ο Γς είναι Σούπερ Πούμα, παντός καιρού.

  32. Αιμ said

    Νικοκυρη έχεις ένα τυπογραφονοητικο λαθάκι κάτω από το Google translate που λες.
    Διορθωσε το να βγαίνει νόημα.

  33. ΣΠ said

    Η ταινία με τον Βέγγο είναι «Ο Καταφερτζής (1964)».

  34. Πάνος με πεζά said

    Καλημέρες !

    Και γιατί να μην υποθέσουμε ότι ο Κινέζουλας ήθελε να πει ότι η καρδιά του είναι εκεί, δωρεάν για όλους; Έτσι, για να κάνω και το συνήγορό του, τώρα που έχουν αποχή οι δικηγόροι !

  35. Αιμ said

    32 συνέχεια : εκεί που λες » … σαν ενδιαμεση γλώσσα κλπ»

  36. christosdtsatsaronis said

    «Μη μου το λες Κίμωνα»…λέει ο Βέγγος. Και ο «κάποιος» είναι ο Νίκος Φέρμας. Ορίστε μας! 🙂

    Χρήστος Δ. Τσατσαρώνης
    http://www.badsadstories.blogspot.gr

  37. LandS said

    Λοιπόν. 自由 Ziyόun = free, unrestrained. 免费 Μιάν φέι (μάλλον) επίθ. Free, επίρ. Gratis

  38. Γιάννης Ιατρού said

    Και κάτι άλλο, για να μην ξεχνιόμαστε …
    Σαν χθες, πριν 97 χρόνια, δολοφονήθηκε στο Βερολίνο η Rosa Luxemburg

  39. «το τελικό νι είναι απολύτως απαραίτητο: στοΝ Περσικό κόλπο, επειδή στην κοινή νεοελληνική το «στο περσικό κόλπο» δεν σημαίνει τίποτε άλλο παρά ένα κόλπο που έγινε στην Περσία ή που το έκαναν κάποιοι Πέρσες».

    Και όμως: Μια γλωσσική ομάδα στην περιοχή Σερρών, ΠΟΤΕ δεν χρησιμοποιεί το υπόψη νι.

  40. Παναγιώτης Κ. said

    (Sarant) Και στη θέα ακόμα του Βέγγου των ασπρόμαυρων ταινιών πολλοί είναι αυτοί που γελούν !
    Μας θύμισες τον γνωστό διάλογο και ακόμη γελώ! 🙂

  41. Πέπε said

    > > Μεσογεναριάτικα: Καθώς βρισκόμαστε ακριβώς στη μέση του Γενάρη, ο τίτλος του σημερινού άρθρου είναι ευεξήγητος, παρόλο που τον έχω κι άλλη μια φορά χρησιμοποιήσει, αν και όχι ακριβώς τον ίδιο…

    Την άλλη φορά Νίκο σου προτείνω «μεσοϊανουαριανά». Υποψήφιο για ρεκόρ χασμωδίας. Διαβάστε το δυνατά, γρήγορα, με τη μία!

  42. Παναγιώτης Κ. said

    @39. Κάποιος χρησιμοποίησε το εξής ισχυρό κατά την γνώμη μου επιχείρημα για την χρήση του ν.
    Αν λοιπόν παραλείψουμε το ν από το αρσενικό άρθρο και αντί για τ ο ν γράψουμε τ ο διότι η επόμενη λέξη αρχίζει από…( υπάρχει γραμματικός κανόνας) τότε ένας ξένος που μαθαίνει την ελληνική θα μπερδεύει το αρσενικό με το ουδέτερο. Θα βλέπει τη λέξη π.χ το χάρο και θα νομίζει ότι είναι ουδετέρου γένους.
    Συζητάω το ζήτημα με τη συμβία και μου αποκάλυψε (δεν τον γνώριζα) τον εξής μνημονικό κανόνα για να ξέρουμε ποια αρσενικά στην αιτιατική θέλουν το άρθρο τ ο ν . «Κάποτε ψάξε».
    Για τα αρσενικά λοιπόν που αρχίζουν από: κ,π,τ,ψ,ξ χρησιμοποιούμε ν στο τέλος του άρθρου.
    Είναι έτσι; Δεν το γνωρίζω γιατί το αρσενικό άρθρο στην αιτιατική του ενικού το γράφω πάντα με ν στο τέλος.

  43. Παναγιώτης Κ. said

    @7. Γς, αφού ανέβασες Τσιτσάνη να θυμίσουμε ότι η 18η Ιανουαρίου είναι ημερομηνία γέννησης αλλά και θανάτου του τρισμέγιστου Τσιτσάνη! ( 18.01.1915-18.01.1984).

  44. Παναγιώτης Κ. said

    Είδηση προχθεσινή (;). Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε συνάντηση με την Ντόρα Μπακογιάννη !
    Τι κάνουν λοιπόν οι άνθρωποι για να βρίσκονται στην επικαιρότητα!

    Δεν θέλω…δικαιολογίες. 🙂 Στο…Ελλάντα τις συναντήσεις με τους συγγενείς μας, ακόμα και αν πρόκειται για πολιτικούς, δεν τις κάνουμε…θέμα!

  45. sarant said

    Ευχαριστώ για τα νεότερα!

    32-35 Σε ευχαριστώ, δεν έβγαινε νόημα, το διόρθωσα.

    33-36 Α μπράβο, ευχαριστώ!

    34 Έχεις άδεια από τον ΔΣΑ;

    39 Ακριβώς γι’ αυτό έγραψα «κοινή νεοελληνική». Είχα συστρατιώτες από τα μέρη εκείνα, και λέγανε «το πατέρα μου», «το κώλο» κτλ.

    41 Χασμωδικός γλωσσοδέτης. Βρες και κανένα «παλαιοϊανουαριανά» να πάμε για ρεκόρ.

    42 Με την ισχύουσα γραμματική όλα τα αρσενικά θέλουν ν, τον μαθητή και τον πατέρα. Αλλά η έλλειψη του ν είναι πολύ πιο ενοχλητική (στα δικά μου αυτιά) στη δεύτερη περίπτωση

  46. Γς said

    43:
    Που είναι και Ηπειρώτης

  47. Γς said

    Ο πατέρας του ήταν Γιαννιώτης και η μητέρα του από τα Ζαγόρια.

  48. Pedis said

  49. Πάνος με πεζά said

    @ 43 : Και ποιος άλλος επίσης πασίγνωστος του μπουζουκιού, έζησε «στρογγυλή ζωή», πεθαίνοντας τη μέρα των γενεθλίων του;

  50. Παλιοσειρά said

    http://www.imdb.com/title/tt0036894/quotes
    Tex Avery, Happy-go-nutty (1944)

    Screwy Squirrel: [answers phone in middle of chase] Hello? You don’t say. You don’t say. You don’t say!
    [hangs up]
    Meathead: Who was it?
    Screwy Squirrel: He didn’t say.

    https://www.youtube.com/watch?v=ltxuj92QiQg (@1:48)

    I dream of Jeannie:

    Αν και ενδεχομένως η πατρότητα αυτής της κωμικής ρουτίνας ανήκει στους Three Stooges.

  51. Πάνος με πεζά said

    @ 45 (44) : Από τον ΔΣΑ όχι, αλλά του ΔΣΚ (ή ΔΣΠ) χρειάζεται !

  52. Χαίρεστε.
    Σε λίγα χρονάκια το «μα αυτός δεν έχει κολλήσει ούτε ένα ένσημο στη ζωή του» δεν θα είναι μομφή αλλά απλή διαπίστωση. Κι ας έχει ο «αυτός» δουλέψει τριάντα χρόνια. 😦

  53. Παναγιώτης Κ. said

    «Δεν έχει κολλήσει ένσημα». Πρόκειται για μια έκφραση που την χρησιμοποιούμε για να απαξιώσουμε τον άλλο.
    Αν θυμάμαι καλά την είχα πρωτοακούσει από τον Γιαννόπουλο και την είχε εκτοξεύσει εναντίον του Τζουμάκα.
    Την χρησιμοποιώ και εγώ αλλά εδώ και κάμποσο καιρό ψάχνοντας το θέμα, διαπιστώνω πως όλο και περισσότεροι πολιτικοί όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό εισέρχονται στην πολιτική χωρίς να έχουν… κολλήσει ένσημα.
    Επομένως, ως κριτήριο από τα πράγματα μπάζει. Για παράδειγμα ο Καραμανλής (1907-1998) καθώς διαβάζω στη Βίκι, δούλεψε από τα 23 του ως τα 28.Δεν το λες και κόλλημα ενσήμων αυτό!
    Από την άλλη όμως, να μην έχεις δουλέψει στη ζωή σου και η μόνη δουλειά είναι η κομματική ούτε και αυτό μου κάθεται καλά.
    Τελικά, θέλοντας μη θέλοντας θα το συνηθίσουμε και δεν μένει παρά να εξετάζουμε τον άλλο, από τα αποτελέσματα της δράσης του.

  54. Πάνος με πεζά said

    Εν τω μεταξύ, τα ένσημα τα «κολλάει» (κατά την παλιά λογική) ο εργοδότης, κι ο εργαζόμενος απλώς τα βλέπει στην καρτέλλα του. Eξ ου και ο στίχος «Μάνα, δε μου κολλάν τα ένσημα».
    Tώρα θα μου πεις, και πώς να το λέγαμε; «Δεν του έχουν κολλήσει ένσημο»; Αυτό μπορεί να υπονοήσει απατεώνα εργοδότη. «Δεν έχει πληρωθεί ένσημο»; Αυτό υπονοεί μαύρη εργασία ! «H καρτέλα ενσήμων του είναι άδεια;» Και ποιος μπορεί να φταίει γι αυτό;
    Υπάρχει πάντα και το σίγουρο «Δεν έχει δουλέψει ποτέ στη ζωή του», αλλά φυσικά δεν είναι politically correct…

  55. Corto said

    49: http://www.enikos.gr/society/222267,San-shmera-gennh8hke-kai-pe8ane-o-Manwlhs-Xiwths-.html

  56. sarant said

    50 Α, ευχαριστώ για τη διεθνή συμπλήρωση.

    Συναφές είναι και του πράκτορα Σμαρτ, που έλεγε «Μη μου πεις ότι πέσαμε στην παγίδα» «Ναι, πέσαμε» του έλεγε η βοηθός του. «Σου είπα να μην μου το πεις!»

    51 Ο δικηγόρος του διαβόλου από πού παίρνει άδεια;

    52 Ω ναι…

  57. 52 Σκύλε, αυτό ξαναπέστο.
    Καταπληκτικοί οι «γυμν@ί μετά από σ@ξ». Αλλά και η φωτό λίγο πιο κάτω λέει «Μ@κελειό». Πήξαμε στις κακές λέξεις!

  58. Παναγιώτης Κ. said

    @46 (Γς) Ηπειρώτης με καταγωγή από το Ζαγόρι.

    Μου αρέσει να πιστεύω ότι τα θαυμάσια τραγούδια του είναι αποτέλεσμα της επίδρασης του ηπειρώτικου τραγουδιού κατά τρόπο άρρητο για μας αλλά δημιουργικό για εκείνον.

  59. Πάνος με πεζά said

    Kαι φυσικά, στους ελεύθερους επαγγελματίες (ανάλογα και με το Ταμείο, ίσως), ουδέποτε υφίστατο η έννοια των ενσήμων. Κι εγώ δηλαδή, δουλεύω 22 χρόνια χωρίς να έχω κολλήσει ένσημο !

  60. Μαρία said

    45
    Αυτό το κουσούρι με το ν το έχει κι ο Θεοδωράκης ο Ποτάμης κι ας μην είναι σλαβόφωνος. Λέει π.χ. τη πολιτική, τη κρίση κλπ.

  61. Πάνος με πεζά said

    Αν θέλετε να ρωτήσετε πότε μπαίνει το «ν», ρωτήστε το Τσακαλώτο ! 🙂

  62. Πέπε said

    @42, 45:
    Ότι με την ισχύουσα γραμματική βάζουμε παντού -ν πρώτη φορά το ακούω*, και δεν είμαι πρόθυμος να το εφαρμόσω.

    Αυτό που κατά μέσον όρο ισχύει στην προφορά είναι ότι το -ν πνίγεται σε όλες τις περιπτώσεις εκτός από αυτές που ανέφερες, Παναγιώτη, στο μνημοτεχνικό (κ, π, τ, ξ, ψ), καθώς και στο τσ- που πρέπει να προστεθεί στο μνημοτεχνικό, οπότε σ’ αυτές πρέπει να το γράφουμε και στις υπόλοιπες όχι. Ωστόσο ο κανόνας που είχα υπόψη μου προσθέτει και τα μπ- γκ- ντ- τζ: εκεί στην προφορά δε διακρίνεται αν λέμε -ν ή όχι, αλλά στη γραφή πρέπει να μπει για λόγους συνέπειας. Δηλαδή: βάζουμε -ν πριν από όλα τα στιγμιαία σύμφωνα και δεν το βάζουμε πριν από όλα τα διαρκή.

    Υπάρχουν και μερικοί άλλοι κανόνες, που ποτέ δεν υπήρξαν υποχρεωτικοί αλλά που για όποιον δεν έχει πρόβλημα με την εκζήτηση και τη λεπτομερειακότητά τους είναι χρήσιμοι και λογικοί:

    α) Να βάζουμε -ν και πριν από διαρκές σύμφωνο (β, γ, δ, φ, χ, θ, λ, μ, ν, ρ, σ, ζ) στις περιπτώσεις επιθέτου/μετοχής που έχει τον ίδιο τύπο και στο αρσενικό και στο ουδέτερο, π.χ. τον φτωχό, τον δεμένο.

    β) Να βάζουμε -ν πριν από όλα τα αρσενικά κύρια ονόματα, π.χ. τον Βαθύ (ο Βαθύς είναι στην Κάλυμνο ενώ το Βαθύ στη Σάμο).

    γ) Να βάζουμε τελικό -ν στο «δεν», ό,τι κι αν ακολουθεί, αν υπάρχει πιθανότητα σύγχυσης με το σύνδεσμο «δε» (μεν – δε) ή, κατ’ άλλους, να βάζουμε πάντοτε -ν στο «δεν» ώστε να μην υπάρξει ποτέ η παραπάνω σύγχυση.

    Δε νομίζω ότι τους έχω διαβάσει σε γραμματική, μάλλον ως προτάσεις σε οδηγίες προς επιμελητές.

    Εφόσον μιλάμε για τη λέξη «τον», αυτή νοείται πάντοτε ως άρθρο. Η αντωνυμία «τον» παίρνει πάντοτε -ν, γιατί έτσι προφέρεται, π.χ. «τον βλέπω» – αν πεις «το βλέπω» εννοείς υποχρεωτικά ουδέτερο. Αντίθετα η αντωνυμία «τη(ν)» κρατάει ή χάνει το -ν ίδια όπως και το άρθρο.

    ______________________
    * Ντάξει, δεύτερη. Το είπε και ο Σφακιανάκης.

  63. Ιάκωβος said

    ‘Οπως και ο αρχιτελάλης της εκπομπής, το Μακελειό δεν είναι μόνο για τα πανηγύρια, είναι και ναζιστικό, χρυσαυγίτικο, η επιτομή του λαϊκισμού. Αυτό είναι λαϊκισμός, σχεδόν ίδιο (αλλά και με κάποιες διαφορές) με τον παλιό γερμανικό ναζιστικό λαϊκισμό.

    Διότι άλλο λαϊκιστικός και άλλο φιλολαϊκός ή απλά λαϊκός. Για τους νεοφιλελέδες και τους ακροδεξιούς, κάθε τι φιλολαϊκό θεωρείται «λαϊκιστικό».

    Νομίζω ότι το υποτιθέμενο επιχείρημα εναντίον κάποιου ότι «δεν έχει κολλήσει ένσημα» είναι ένα από τα χειρότερα παραδείγματα λαϊκισμού.

    Δηλαδή ένας πολιτικός που έχει κολλήσει ένσημα, και τι ένσημα, σαν CEO πχ σε μεγάλη ληστρική εταιρεία, ή σε fund κλεπτοκρατίας, ή σαν «ανώτατο στέλεχος επενδύσεων στην Alpha Ventures της Alpha Bank», εκείνων δηλαδή των απατεώνων που κατήντησαν την Ελλάδα έτσι, είναι καλός πολιτικός;

    Ωραία, κι εγώ έχω ένσημα στην Μπλακγουότερ, κάντε με υπουργό.

    Ή πάλι ο κυρ Χ Θύμιος, Λάμπρος, Μήτσος επειδή έχει ρέψει στη δουλειά και στα βαρέα κι ανθυγιεινά και από πολιτική ξέρει μόνο το βάζελο, θα πρέπει να τον πάρουμε και να τον κάνουμε πρωθυπουργό.
    Η ο Μπουμπούκος που ακόμα τον κυνηγάει η Ομοσπονδία Τυπου και Χάρτου, για παράνομες απολύσεις;
    Τι αισχροί λαικιστές και ψεύτες αυτοί οι Μητσοτάκηδες.

    Ο πολιτικός κατ αρχήν είναι επάγγελμα. Για για να ασκήσει κανείς εξουσία χρειάζεται ταλέντο, γνώση, εργατικότητα και μεγάλη εξειδίκευση.
    Εμείς κάποιον πολιτικό δεν θα τον κρίνουμε σαν δικηγόρο, ζαχαροπλάστη ή Μηχανικό, θα τον κρίνουμε ΜΟΝΟ βάσει του τρόπου που ασκεί την εξουσία, αν δηλαδή μας κάνει καλό ή αν μας χαντακώνει.
    Όλα τα άλλα είναι ναζιστικοί αντι-πολιτικοί και αντικοινοβουλευτικοί λαϊκισμοί.

  64. andreas said

    Όταν βάζουμε σημαδάκια σε μια και καλά βρισιά, τα βάζουμε ώστε να μοιάζουν με το γράμμα που αντικαθιστούμε, όχι όπως να’ναι. Παράδειγμα, μ@λ@κ@ς. Αντίστοιχα, το ε γράφεται με το σήμα του ευρώ, το υ με το σήμα του γιεν, το ι γράφεται κεφαλαίο, κοκ. Προσωπικά γράφω το ω με το &, πχ, κ&λος.

    Το σ@ξ διαβάζεται «σαξ», θα ‘πρεπε να είναι σεξ με το σήμα του ευρώ, ή έστω $εξ. Αν και μόνο φωνήεντα αντικαθιστούμε, για να δείξουμε ότι τα προφέρουμε πνιχτά.

    Επίσης το σεξ και ο γυμνός δεν είναι βρισιές ή έστω άσεμνες λέξεις. Ούτε το μακελειό, άλλωστε.

  65. Ιάκωβος said

    64,
    Αν η εκπομπή κρατήσει και μετά την «εξυγίανση του τηλεοπτικού τοπίου» πράγμα πιθανό, και το μακελειό θα γίνει άσεμνη λέξη και η Χίος.

  66. 65

    ΧΧΧίος

  67. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    66. XXXα, χχχα,χχχααα! 😆 😆

  68. Alexis said

    #0:ίσως πρέπει να μπει σε ένα πολιτικό κλισεδολόγιο που όλο λέω να συντάξω και ποτέ δεν το κάνω
    Βοήθεια δέχεσαι; Υπάρχει και κάποιο υλικό για «μαγιά».

    #65 τέλος: Θα λέμε δηλαδή «φέτος έκανα διακοπές στη Χίο, με το συμπάθειο! :mrgreen:

  69. 68β

    Τι να πώ κι εγώ, πούχω γεννηθεί στη Χίο, με το συμπάθειο, και συγκεκριμένα στο Βροντάδο, μετά συγχωρήσεως.
    Αν και πάντα υπάρχει το χωριό της Λέσβου με το όνομα Κάτω Τρίτος. 😉

  70. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    69. Κι όλα αυτά στο σχόλιο υπ’αριθμ. 69!! μετουσμπάθιου! 😆

  71. http://imgur.com/gallery/LOlginz

  72. Δὲν νομίζω, ὅτι πολλοὶ δὲν γνωρίζουν τὶς γενικὲς κάποιων λέξεων, ἀλλὰ ἔχουν «λογιοφοβία». Ἐὰν θὰ κλίνουν τὶς λέξεις στὶς παλαιότερες μορφές, θὰ αἰσθάνονται ὅπως λένε ‘κάπως’. Χρησιμοποίησις ἑλληνικῶν, ἀλλὰ «μὴ γίνουμε καὶ σὰν τοὺς χωροφύλακες» καὶ τελικὰ ἀκριβῶς αὐτὸ εἶναι τὸ ἀποτέλεσμα.

  73. spiral architect said

    Βλέπετε και διαβάζετε «Μακελειό». Αποχωρώ και πάω για τσιγάρα πάραυτα. 😛

  74. Dimitris said

    #62

    Κάτι ξέρει η γραμματική και το βάζει παντου το «ν»… Προβλέπει(ν) για(ν) την οξυγονωση(ν) του(ν) εγκεφάλου(ν) μας.( Αχχχχχ…. αισθάνομαι καλύτερα. )

  75. γυμν@ί= γυμνοὶ καὶ γυμναί, ἀλλὰ πρώτα θὰ μάθω τί εἶναι καὶ εἶναι τὸ σαξ καὶ τὸ σοξ καὶ μετὰ θὰ ἐνδιαφερθῶ παραπέρα.

  76. σάξ= anal sex
    σόξ= oral sex

    Λέτε;

  77. sarant said

    64 Δεν είχα προσέξει ότι το συμβολάκι προσπαθεί να μιμηθεί το αντικαθιστώμενο γράμμα!

    68 Δέχομαι, αλλά πρώτα να ηρεμήσω από τα τρέχοντα που με τρέχουν (αυτό βέβαια μπορεί να το λέω εσαεί…)

    Στείλε όποτε θες ένα μέιλ (sarantπαπάκιpt.lu αν δεν το θυμάσαι)

    74-75 🙂

  78. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    53 – «Από την άλλη όμως, να μην έχεις δουλέψει στη ζωή σου και η μόνη δουλειά είναι η κομματική ούτε και αυτό μου κάθεται καλά.» Δεν είναι έτσι όπως τα λές, οι άνθρωποι κουράζονται πολύ, δεν είναι λίγη δουλειά να δουλεύεις τον κόσμο, κι αυτός να σε παίρνει στα σοβαρά, κι αφού είναι χωρίς ένσημα, άρα ανασφάλιστοι, ΑΞΙΟΣ ο μαύρος μισθός τους.

  79. http://imgur.com/gallery/lmr0gjK

  80. …Mobile της Alabama στο Περσικό κόλπο…

    Αυτό ήταν ανέκδοτο (λέμε τώρα) που είχε κυκλοφορήσει στον πρώτο πόλεμο του (Περσικού) Κόλπου (Ντέζερτ Στορμ):*

    «A lot of XYZ** volunteer troops showed up in the Gulf.
    The problem is Mexicans don’t know what to do with them!»
    ________________
    * που κατά διαβολική σύμπτωση άρχισε ακριβώς σήμερα πριν 25 χρόνια, διαβάζω.
    ** όπου ΧΥΖ, βάζετε προσφιλή πληθυσμιακή ομάδα με υποτίθεται μειωμένο IQ.

  81. Ανδρέας said

    80 αυτό λες;
    https://www.iqlicense.com/brandxyz

  82. 34, …γιατί να μην υποθέσουμε ότι ο
    Κινέζουλας ήθελε να πει ότι η καρδιά του είναι εκεί,
    δωρεάν για όλους;…

    Η μισή του καρδιά, τουλάχιστον, γιατρέ; 🙂

  83. Pedis said

    Γ. Κατρούγκαλος: Εισπράξαμε πολύ θετική αποδοχή για το ασφαλιστικό

    […] Στο ερώτημα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ποιος είναι ο κοινός παρονομαστής μέσω του οποίου πείσθηκε τόσο η συντηρητική Γερμανίδα υπουργός, όσο και η σοσιαλίστρια Γαλλίδα υπουργός , ο κ.Κατρούγκαλος απάντησε : «Αντιλαμβάνονται τη σοβαρότητα της προσπάθειάς μας και αποδέχονται ότι μια μεταρρύθμιση εν καιρώ κρίσης, πρέπει να έχει στοιχεία κοινωνικής δικαιοσύνης, να βοηθάει δηλαδή περισσότερο τους πιο αδύναμους. […]

    […] Σχετικά με τις κατ’ ιδίαν συναντήσεις που είχε με την ηγεσία του ΟΟΣΑ και τον ΓΓ Ανχελ Γκουρία, ο κ. Κατρούγκαλος ανέφερε ότι « ο ΟΟΣΑ που μέχρι πρότινος ήταν πλήρως ταυτισμένος με το φιλελεύθερο πρόταγμα, από ένα σημείο και μετά όμως, αντιλαμβάνεται ότι θέλουμε μια ανάπτυξη που να μη δημιουργεί κοινωνικό αποκλεισμό».
    […]

    http://www.avgi.gr/article/6191819/g-katrougkalos-eispraxame-polu-thetiki-apodoxi-gia-to-asfalistiko

    Οι μεγάλες δυνάμεις στο πλευρό μας. Επρόκειτο περί μίας παρεξηγησεως. Δεν είναι συγκινητικό;

    Αλλά για καλό και για κακό:

  84. 81, 😀
    Κοίτα να δεις!

  85. spatholouro said

    62
    Ομολογώ ότι δεν θα ήθελα ο δάσκαλος/καθηγητής όπου πάνε τα παιδιά μου να μη γνωρίζει τι ορίζει περί του τελικού «ν» στα αρσενικά η σχολική γραμματική, και να πρέπει μετά εγώ να τους λέω άλλα στο σπίτι…

    Λέει λοιπόν η Γραμματική Νέας Ελληνικής Γλώσσας Α, Β, Γ Γυμνασίου, που διδάσκεται ο ένας γιος μου (σελ. 21): «το τελικό ν της αιτιατικής ενικού του αρσενικού γένους του οριστικού και του αόριστου άρθρου (τον/στον, έναν) καθώς και της προσωπικής αντωνυμίας (αυτόν, τον) διατηρείται στον γραπτό λόγο ΠΑΝΤΟΤΕ […]» (τα κεφαλαία δικά μου, προς επίταση…)

    Άρα, Πέπε, αν είσαι δάσκαλος/καθηγητής, θα παρακαλούσα να τον εφαρμόσεις τον έρμο τον κανόνα

    Αν δεν είσαι, περί ορέξεως…

  86. Γιάννης Ιατρού said

    81, 84: Και έκαναν λέει IQ test, αλλά εύτυχώς τους βγήκε αρνητικο 🙂

  87. 68, …Θα λέμε δηλαδή «φέτος έκανα διακοπές στη Χίο, με το συμπάθειο! :mrgreen:

    …ή «στην πιάτσα δεν μετράει το petit-Χίο, if you know what I mean!» 🙂

  88. 86, 🙂
    Αχ, μού θυμίζεις την μητέρα μου που είχε μόλις κάνει γενικές εξετάσεις (όντας διαβητική με ινσουλίνες) και για να με καθησυχάσει μού είχε πει
    «Τα κοίταξαν όλα: ζάχαρο, αιματοκρίτη, χοληστερίνη, ακόμα και μέσα στον εγκέφαλο – δεν βρήκαν τίποτα!»

  89. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    88 – Στην κοιλιά της όμως πριν κάμποσα χρόνια, είχαν βρεί ενα πλασματάκι, που μεγάλωσε κι έγινε αυτό το απίστευτο πλάσμα που μας τρελαίνει με το έξυπνο χιούμορ του, ΑΞΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ.

  90. Γς said

    >Στην κοιλιά της όμως πριν κάμποσα χρόνια, είχαν βρεί ενα πλασματάκι, που μεγάλωσε κι έγινε αυτό το απίστευτο πλάσμα

    Μάνα μου γιατί με γέννησες; 😉

  91. spiral architect said

    Koύλικα απ’ τα παλιά: Οι δηλώσεις «πόθεν έσχες» του ΚΥΡΙΑΚΟΥ ΜΗΤΣΟΤΑΚΗ | JusticeForGreece

  92. sarant said

    Ευχαριστω πολύ για τα νεότερα!

  93. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    90 – Για να κάνεις τον κόσμο χαρούμενο /χαμόγελο/.

  94. Πάνος με πεζά said

    Δικός μας είναι ο Χίος, Σπαρτιάτης…
    Όσο για τις συντάξεις, είναι κρίμα ο Έλληνας να μην έχει μαντίλι να κλάψει…

    Θα πάνε όσο ένα μαντιλάκι του Κατρούγκαλου (ήδη έχει αποκτήσει το ψευδώνυμο «μαντιλάκιας»…)

    (κι αν θέλετε, τα γράφετε και με «η»)

  95. Ιάκωβος said

    ΛΑΜΠΡΟ,ΛΑΜΠΡΟ, μια φορά ειν’ τα νειάτα, αφενός (άσχετο) και αφετέρου παρόλη την ΚΝΕ που σε γράψανε όταν ήσουν μικρός, ίσως μπας και γλυτώσεις τη ζαπρέ, που άρχιζε να γίνεται της μόδας τότε, ρέπεις προς το λαικισμό. Με την καλή έννοια. Δηλαδή την κακή.

    Ξεχνάς ,από τότε που σε ξέρουμε εδώ, ότι χωρίς «πολιτικούς» δεν έχει υπάρξει και δεν θα μπορέσει να υπάρξει πια κοινωνία.

    Ίσως σε καμιά φυλή του Αμαζονίου που ζούσε σε νεολιθική εποχή και τώρα κινδυνεύει από τις αρρώστιες να εξαφανιστεί. Και εκεί όμως, ασκείτο πάντα κάποιο είδος πολιτικής , μέσα στην ομάδα και σε σχέση με τις εχθρικές φυλές.

    Απορώ πάντως, πόσο πολλοί είναι αυτοί που δε βλέπουν, ότι, όσο υπήρξε ο άνθρωπος ή άλλα είδη πιθήκων, υπήρχε και η πολιτική με διάφορες μορφές, ειρηνικές ή πολεμικές. Η πολιτική είναι μέσα στη φύση του ανθρώπου και μεσα στη φύση γενικά. Μια εν τη (πολύ) ευρεία εννοία πολιτική χρησιμοποιεί ακόμα και το καλαμάρι για να γαμήσει. 🙂

  96. Ιάκωβος said

    .

  97. Πέπε said

    @85:
    Σπαθόλουρο, τι να πω… Δίκιο έχεις. Το βλέπω τώρα και ειλικρινά εκπλήσσομαι. Δεν είχα φανταστεί ποτέ ότι θα άλλαζε, ώστε να το ξανακοιτάξω, αφού ο παλαιότερος κανόνας ήταν σωστός και δεν είχε καμία ανάγκη να τροποποιηθεί.

    Πάντως αμέσως μετά λέει «στον προφορικό όμως λόγο προφέρεται συνήθως μόνο στις περιπτώσεις που ακολουθούν φωνήεντα ή τα: κ, π, τ, γκ, μπ, ντ, τσ, τζ, ξ, ψ», πράγμα που πράγματι ισχύει, ενώ πουθενά δε βρίσκω να λέει ότι στην ελληνική γραφή υπάρχουν γράμματα που δεν προφέρονται. Άρα ο κανόνας της γραμματικής είναι λάθος, αφού ζητάει άλλα να λέμε κι άλλα να γράφουμε.

    Μην ανησυχείς, δεσμεύομαι από σήμερα να τους λέω πιστά τι λέει η γραμματική (και σ’ ευχαριστώ που μου το επισήμανες). Φυσικά, σε όποια περίπτωση κρίνω ότι θα μπορέσουν να καταλάβουν και κάτι παραπάνω από το «ο κανόνας λέει αυτό», θα εκφράσω και τις επιφυλάξεις μου.

  98. spatholouro said

    97
    Εγώ απεναντίας θα έλεγα: ευτυχώς που τους έκοψε του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και κατάλαβαν ότι ο παλιός «κανόνας» ΔΕΝ ήταν σωστός και ήταν ανάγκη να επανέλθουμε σε πιο εύλογες και φυσικές καταστάσεις: είχαμε πήξει από τα «το δάσκαλο», «το μόρτη», «το φαφούτη» κλπ κλπ και είχαμε άνετα καταλήξει «στο Βαγγέλη», «το Δημήτρη» (πλήρης ουδετεροποίηση των αρσενικών δηλαδή) και πάει κλαίγοντας…

    Ότι ανησύχησα πάντως με αυτά που έγραψες είναι αλήθεια. Όχι για μένα, για τα παιδάκια μου (μου φτάνουν οι κόντρες της εφηβείας οι άγριες, φαντάζεσαι να πιάσουμε τα μπινελίκια και για το αν μπαίνει τελικό ν στα αρσενικά;)

  99. Πάνος με πεζά said

    Πάντως, είναι περίεργο να το επιβάλλει ο κανόνας στον γραπτό λόγο, κι όταν πάς να διαβάσεις αυτή τη φράση, να λες «στο γραπτό».
    Κι αν υποθέσουμε ότι πας να μεταφέρεις, σε ένα διήγημα, την προφορική φράση «-Φώναξε το Στάθη», τότε τί θα γράψεις;
    Ζούμε για να μπλεκόμαστε…

  100. Βάταλος said

    Εντιμώτατοι κύριοι, παρακαλώ επιτρέψατέ μοι να καταθέσω (χωρίς φόβον και πάθος) ωρισμένας πληροφορίας επί της παρούσης αναρτήσεως

    1) Ο γέρων Βάταλος αισθάνεται απόψε πανευτυχής, εξαιτίας ενός απροσδοκήτου γεγονότος: Εν τω σχολίω 24 ο πολιός Ραφηνιώτης αναγνώστης κ. Γς ανήρτησε το βίδεον του θρυλικού ημιτελικού Κυπέλλου ΠΑΟ – ΟΣΦΠ 1-1 (17 Ιούνη 1964, του αγίου Υπατίου του Ρουφιάνου ανήμερα), εν τω γηπέδω της Λεωφόρου Αλεξάνδρας. Μετά την λήξιν του αγώνος, Παναθηναϊκοί και Ολυμπιακοί οπαδοί αδελφωμένοι ελεηλάτησαν και κατέκαυσαν το ιστορικώτερον γήπεδον του Ρωμέικου, την θρυλικήν «Περιβόλαν» της δεκαετίας του 1920… Ο γέρων Βάταλος ήτο μέσα, εις τας κερκίδας των επισήμων, και ηγνόει παντελώς ότι έχει διασωθή τοιούτον βίδεον. Φαντάζεσθε, λοιπόν, την συγκίνησίν του, ότε (εις το 0:33-0.34 + εις το 4:11 του αναρτηθέντος βιδέου) είδε τον εαυτόν του 29 ετών!!..

    Είμαι ο νεαρός (Β.) όπισθεν του αειμνήστου Γιώργου Φούντα και κάτωθι του μακαριστού Ηρακλέους Τσίπρα, του θείου του σημερινού Πρωθυπουργού, όστις 5 έτη αργότερον επί Χούνδας (1969) ανέλαβε Γενικός Αρχηγός του Ποδοσφαιρικού Τμήματος του Παναθηναϊκού και συνόδευσε την ομάδα εις τον ιστορικόν Τελικόν του Γουέμπλεϋ (0-2) με τον Αίαντα Ολλανδίας (Άγιαξ). Είχον μόλις επιστρέψει εις τα πάτρια χώματα διά θερινάς διακοπάς, μετά από 6 συναπτά έτη εν Αμερική (μεταπτυχιακαί σπουδαί και εργασία εν Μασσαχουσέτη)

    2) Ο ενθουσιασμός μου διά την διάσωσιν αυτού του βιδέου είναι τόσος, που ανακοινώνω εις τον πολιόν κ. Γς ότι θα τον ενθυμηθώ εις την διαθήκην μου και θα του αφήκω εν μικρόν ποσόν (1.500 δολάρια) διά καφέδας, προκειμένου να με ενθυμήται ότε θα έχω μεταβή εις τα Ηλύσια Πεδία. Εννοείται ότι δεν θα λησμονήσω και τον αγαπητόν κ. Σαραντάκον, που κάμνει μεγάλον αγώνα διά την διάσωσιν της θείας Ελληνικής Γλώσσης και μοί δίδει την ευκαιρίαν να καταθέτω ενταύθα τας αιρετικάς απόψεις μου, παρά την ασφυκτικήν πίεσιν της κλίκας του Μεταλληνού που ζητεί επιμόνως την αποβολήν μου.

    3) Εις την χθεσινήν (15/1/2016) παρασκευιάτικην «Καθημερινήν», ο νεοφιλελεύθερος δημοσιογραφίσκος Στέφανος Κασιμάτης (πρώην «Πανδώρα» του «Βήματος») έχει μίαν πολύ ωραίαν εξήγησιν διά το πασίγνωστον «μεζεδάκι» του Αλεξίου Τσίπρα «Μυτιλήνη + Λέσβος»: Προφανώς, ο Αλέξιος εμπερδεύθη από τας ονομασίας των οδών εν Κυψέλη όπου διαμένει… Επίσης, ενδιαφέρον έχει και η αποβολή του νί από το «Επείγον» που συνέβη επί Ανδρεϊκού ΠΑΣΟΚ και την έχομε χιλιο-ξανακούσει εις μυρίας παραλλαγάς…

    4) Περαίνω, ενημερώνων τον κ. Σαραντάκον ότι υπήρξε μία εξέλιξις εις το θέμα του βιβλίου του κρυφοναζιστού Χάϊντς Ρίχτερ: Εις την χθεσινήν (15/1/2016) παρασκευιάτικην «Καθημερινήν», ο υπέργηρος (90 ετών!) μπολσεβίκος σκηνοθέτης Νίκος Κούνδουρος δημοσιεύει επιστολήν εναντίον του Ρίχτερ και υπέρ του στρατηγού Παραγιουδάκη!.. Όπως βλέπετε, αγαπητέ κ. Σαραντάκο, δεν είναι τόσον απλά τα πράγματα με το βιβλίον του Ρίχτερ… Διό και προβλέπω ότι ο συμπατριώτης του Αδόλφου θα είναι ο πρώτος άνθρωπος που θα καταδικασθή εις το Ρωμέικον με τον νέον Αντιρατσιστικόν Νόμον. Εδώ θα είμεθα, και θα το ιδήτε…

    Μετά της δεούσης τιμής
    Γέρων Βάταλος
    αιμύλος και σπουδαιόμυθος

    ΥΓ: Μοί προκαλεί αλγεινήν εντύπωσιν το σχόλιον υπ’ αριθμόν 89 του αμετανοήτου μπολσεβίκου κ. Λάμπρου, όστις προσπαθεί να γλείψη δημοσίως τον καθηγητήν Νικολάου, κολακεύων ως αξίαν γυνήν την μητέρα του, που (σημειωτέον) ουδέποτε εγνώρισε! Καλώ τον εντιμώτατον καθηγητήν Νικολάου να βγή και να αποδοκιμάση το ατόπημα του κ. Λάμπρου. Στοιχηματίζω την ημισείαν μου περιουσίαν πως και ο ίδιος ο καθηγητής Νικολάου θα ησθάνθη άσχημα αναγιγνώσκων το χονδροκομμένον γλείψιμον του σχολίου 89.

  101. sarant said

    100.1 !!

  102. sarant said

    15: Το ξέχασα αυτό και να με συμπαθάς.

    Εφόσον οι δάνειες λέξεις γράφονται όσο το δυνατόν απλούστερα, κάρι και όχι κάρυ ή κάρρυ

  103. Πέπε said

    @98:
    > > Εγώ απεναντίας θα έλεγα: ευτυχώς που τους έκοψε του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και κατάλαβαν ότι ο παλιός «κανόνας» ΔΕΝ ήταν σωστός και ήταν ανάγκη να επανέλθουμε σε πιο εύλογες και φυσικές καταστάσεις: είχαμε πήξει από τα «το δάσκαλο», «το μόρτη», «το φαφούτη» κλπ κλπ και είχαμε άνετα καταλήξει «στο Βαγγέλη», «το Δημήτρη» (πλήρης ουδετεροποίηση των αρσενικών δηλαδή) και πάει κλαίγοντας…

    Το εύλογο και το φυσικό είναι υποκειμενικό. Αντικειμενική πραγματικότητα είναι ότι προφέρουμε «το δάσκαλο», «το μόρτη», «το φαφούτη» αλλά και «το Βαγγέλη», «το Δημήτρη». Η «ουδετεροποίηση» (υιοθετώ τον όρο σου, Σπαθόλουρο, αν και δεν τον ασπάζομαι) υπάρχει, δεν περιμένει τη γραφή για να έρθει, και αυτό το αναγνωρίζουν ρητά οι συντάκτες της σχολικής γραμματικής στο κομμάτι που παρέθεσα. Η γραφή οφείλει να αναπαριστά πιστά τη γλώσσα. Τη σημερινή γλώσσα, όχι προηγούμενη φάση της. Γι’ αυτό θεωρώ τον κανόνα λάθος. Ο παλιός κανόνας πετύχαινε καλύτερα να γράφει αυτό που λέγεται.

    Τα αρσενικά δεν ταυτίζονται με τα ουδέτερα. Απέχουμε πολύ από κάτι τέτοιο – τα περισσότερα κοινά σημεία της κλίσης τους ήταν αρχαιόθεν κοινά. Αλλά αν υποθέσουμε ότι κάποτε θα καταλήξουμε στην πλήρη σύμπτωσή τους, όπως στις νεολατινικές γλώσσες, ας γίνει έτσι. Δεν είναι εύλογο, ούτε φυσικό, να προσπαθήσουμε να το αποτρέψουμε.

    Η λογική πίσω από τον σημερινό κανόνα θα μπορούσε (λέω, καλόπιστα), να είναι να αποφεύγεται η σύγχυση, σε περίπτωση όπου δεν ξέρουμε τι γένος είναι η επόμενη λέξη. (Παρόλο που η σύγχυση δεν είναι μεγαλύτερη στον γραπτό λόγο απ’ ό,τι στον προφορικό). Λιγότερο καλόπιστα όμως μπορεί κανείς να διακρίνει κι ένα νεοκαθαρευουσιανισμό, ένα πισωγύρισμα, που δε μου αρέσει καθόλου.

  104. alexisphoto said

    @102:
    Ευχαριστώ.

  105. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    42.>>θέλουν το άρθρο τ ο ν . «Κάποτε ψάξε».
    Με βάση τον κανόνα που τους έδωσε η δασκάλα,έφτιαξα τότε για να το θυμάται ο μικρός μου μαθητής,τη φράση:
    ΚάΠοΤε έΨαΞα ΣΤο ΜΠιΝΤέ Του ΓΚάΤΣου

    49.>> έζησε «στρογγυλή ζωή», πεθαίνοντας τη μέρα των γενεθλίων του
    και ο συνθέτης και φιλόσοφος Γιάννης Χρήστου (8 Ιανουαρίου 1926 — 8 Ιανουαρίου 1970)

    76 >>σαξ
    το σαξ είναι χρώμα

    34, …γιατί να μην υποθέσουμε ότι ο Κινέζουλας ήθελε να πει ότι η καρδιά του είναι εκεί,
    δωρεάν για όλους;
    ή ένθερμος δωρητής οργάνου. ή «Δεν πουλάω την καρδιά μου» που λέει το άσμα

    91.>>Spiral το λινκ σου έχει διάφορες νοστιμιές π.χ.Το 1995 έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Διοίκηση Επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο HARVARD (Harvard Business School ) των Η.Π.Α.(ολοκληρώνει τις σπουδές του στα 27 η παραπάνω).
    Aπό το 2001 έως το 2004 διετέλεσε Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Ιδρύματος «Κωνσταντίνος Κ. Μητσοτάκης».

    100.2.!! (επίσης,η χούνδα, με ξέκανε 🙂 ), Γεια σας κύριε Β, έχετε καρδιά κι εσείς !

  106. gpoint said

    # 200 (απ’ όσα γράφω να πιστεύετε τα ημίσεια)

    Αξιότιμε κύριε Βάταλος

    Συγκεκινημένος πληροφορώ υμάς ότι ευρισκόμην καγώ εις το γήπεδον της λεωφόρου Αλεξάνδρας κατά την διεξαγωγήν του συμπεφωνημένου αγώνος ακριβώς εξ απεναντίας (sic) της υμετέρας (είμαι τέρας) θέσεως ως τότε κάτοχος αριθμημένου εισιτηρίου της θύρας 3, αγορασθέντος από γνωστόν μου μελαναγορίτην της πλατείας Ομονοίας. Οράτε ως μικρός και άφρων διετέλεσα οπαδός του βάζελου μεταμεληθείς άμα τη εμή ενηλικιώσει και καταστάς φιλοΠΑΟΚg’s
    Ενθυμούμαι έτι την μεταφοράν των τεθραυσμένων γκολποστς εις την πλατείαν της Ομονοίας υπό του αλλόφρονος όχλου, τα οποία παρετήρουν εκ του εκεί ευρισκομένου γραφείου του πατρός μου ενθα μετέβην μετά την διακοπήν του αγώνος.
    Ομολογώ πως η φυσιογνωμία υμών σκοτεινάς σκέψεις μοι προκαλεί εν συνδυασμώ μετά των υμετέρων οπαδικών (όπα, δικέ μου) πεποιθήσεων

  107. BLOG_OTI_NANAI said

    100: Φυσικά, δεν μασάμε, διότι η δεξιά φωτογραφία δεν είναι η πραγματική. Στο διαδίκτυο υπάρχει η πραγματική φωτογραφία με τον Βάταλο γυρισμένο ανφας (en face):

  108. Πάνος με πεζά said

    @ 105 : 49.>> έζησε «στρογγυλή ζωή», πεθαίνοντας τη μέρα των γενεθλίων του
    και ο συνθέτης και φιλόσοφος Γιάννης Χρήστου (8 Ιανουαρίου 1926 — 8 Ιανουαρίου 1970)

    Όχι όμως, γιατί ψάχνουμε άνθρωπο σχετικό με το μπουζούκι, κατά την εκφώνηση.

    Αν γράψετε αριστερά «μπουζούκι» και δεξιά σε μια στήλη αρχίσετε να γράφετε ονόματα που σας έρχονται κατευθείαν, στο 4ο-5ο το πολύ όνομα, θα το έχετε βρει.

  109. Γιάννης Ιατρού said

    ἔσταν δ᾽ ἐν σταδίοις νεανίαι, νυν γερήνιοι δωτῆρες ἑάων,·
    ἄσβεστος δ᾽ ἄρ᾽ ἐνῶρτο γέλως μακάρεσσι εντευξομένοις συνδρομηταίς
    τέχνας εἰσορόωσι πολύφρονος βατάλου

    Οδ. Θ 325 🙂

  110. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    95 – Iάκωβε αν πώ ότι κατάλαβα τι θέλεις να πείς θα είναι ψέμα, δεν καταλαβαίνω πού κολλάει το σχόλιό σου, ειδικά στην αρχή. Τέλος πάντων, θα απαντήσω σ΄ό,τι κατάλαβα.

    «Ξεχνάς ,από τότε που σε ξέρουμε εδώ, ότι χωρίς «πολιτικούς» δεν έχει υπάρξει και δεν θα μπορέσει να υπάρξει πια κοινωνία.»
    Φυσικά και είχε υπάρξει, όπως υπάρχει και τώρα, έστω σε κάποια φυλή του Αμαζονίου όπως λές, όμως υπάρχει, και λειτουργεί με βάση την αυτορυθμιζόμενη σεξουαλική δημοκρατία. Σε πατριαρχικές κοινωνίες βέβαια δεν υφίστανται τέτοιες λεπτότητες, «αποφασίζομεν και διατάσσομεν».

    «Ίσως σε καμιά φυλή του Αμαζονίου που ζούσε σε νεολιθική εποχή και τώρα κινδυνεύει από τις αρρώστιες να εξαφανιστεί.»
    Εσύ ο οικολόγος το λές αυτό, που σχίζεις τα ιμάτιά σου για την καταστροφή του περιβάλλοντος; ευτυχώς έφυγα νωρίς από την greenpeace. Από την μόνη αρρώστια που κινδυνεύουν με εξαφάνιση οι φυλές του Αμαζονίου (και όχι μόνο) είναι ο ακραία άπληστος καπιταλισμός, και οι πληρωμένοι οικολόγοι (αν γνωρίζεις) για χιλιάδες χρόνια μιά χαρά επιβίωναν.

    «Απορώ πάντως, πόσο πολλοί είναι αυτοί που δε βλέπουν, ότι, όσο υπήρξε ο άνθρωπος ή άλλα είδη πιθήκων, υπήρχε και η πολιτική με διάφορες μορφές, ειρηνικές ή πολεμικές. Η πολιτική είναι μέσα στη φύση του ανθρώπου και μεσα στη φύση γενικά.»
    Άλλο πολιτική από πολιτικούς, κι άλλο από χειραγωγημένους εντολοδόχους, ανδρείκελα-λακέδες της εκάστοτε οικονομικής ελίτ, στην φύση είναι κι αυτοί, αλλά δεν είναι φυσιολογική κοινωνική λειτουργία.

    «Μια εν τη (πολύ) ευρεία εννοία πολιτική χρησιμοποιεί ακόμα και το καλαμάρι για να γαμήσει.»
    Μόνο οι σεξουαλικά καταπιεσμένοι νευρωτικοί άνθρωποι (θρήσκοι, κομματόσκυλα, στρατόκαυλοι, κλπ) γαμάνε, οι υπόλοιποι μαζί με τα άλλα πρωτεύοντα, απολαμβάνουν μέσω του σέξ την υπέρτατη ηδονή που χαρίζει η φύση. Όλα τα υπόλοιπα είδη, κάνουν σέξ για να αναπαραχθούν, ακόμα και τα καλαμάρια, μην ευτελίζεις λοιπόν την αναπαραγωγική συνουσία.

  111. Γιάννης Ιατρού said

    Επιτρέψτε μοι να κάμνω την ακόλουθον παρατήρησιν: Μοι προξενεί εντύπωσιν ότι σχολιαστές διαθέτοντες προφανώς γνώσεις, λογισμικόν και εξοπλισμόν δια να αναρτούν τεχνικώς άρτια σχόλια, ενίοτε (π.χ. επί εικόνων τινών) προσθέτουν δείκτας και άλλα γραφικά στοιχεία κατάδειξης λίαν πρωτόγονης τεχνοτροπίας, ως επί παραδείγματι ίχνη προερχόμενα εκ τρεμάμενης χειρός κλπ.

  112. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    108. Δεν ήταν απάντηση.Είχε ήδη απαντηθεί. ‘Ηθελα μόνο να μνημονέψω το Χρήστου (που τον είχα λησμονήσει τη μέρα του Άχθου Αρούρη αλλά και ανήμερα της επετείου του, 8 Γενάρη).

  113. Πάνος με πεζά said

    Α, πράγματι ! Εγώ δεν το βρήκα να έχει απαντηθεί με tο Ctrl-F ψάχνοντας τη λέξη, γιατί έδωσαν link !

  114. sarant said

    109-111 🙂

    113 Είπαμε να διαβάζεις προσεχτικά τα σχόλια 🙂

  115. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    62, 97, 103>> Γι αυτό το έρμο το τελικό -ν έχουν γραφεί εκατοντάδες σελίδες και άρθρα, ασχολήθηκαν μ’ αυτό πολλοί φωτισμένοι διανοούμενοι που -μόνο νεοκαθαρευουσιάνοι δεν ήταν και- επεσήμαναν σημαντικά προβλήματα που δημιουργούνται με την χρήση των παρεμφερών με τις οδηγίες του (62) και προφανώς θεώρησαν συμφερότερο τον κανόνα που αναφέρεται στο (85). Αν επιμείνουμε να γράφουμε μόνον ό,τι ακούγεται, θα πρέπει να αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε στα κείμενά μας τα Ζμύρνη, συγνώμη, ζγουρός, παλιγενεσία κλπ

  116. Γιάννης Ιατρού said

    110: τέλος
    Λάμπρο, αφιερωμένο σε σένα λοιπόν (ειδικά το ρεφραίν που ταιριάζει στα συμπεράσματα που έβγαλες) 🙂

  117. Γιάννης Ιατρού said

    115: τέλος
    Του πιάσαμι του υπουνουούμινου! Μπαναΐαμ, τι θα γίνονταν! Διαλιέχτιιι επιτέλους!

    Αυτά όμως δεν τα γράφουμε;

  118. Πέπε said

    @115:
    Δεν είναι έτσι.
    Σμύρνη: δεδομένου ότι υπάρχει κανόνας, εμπειρικά γνωστός σε όλους, ότι το [s] πριν από το [m] (και από άλλους φθόγγους) τρέπεται σε [z], με το σίγμα γράφουμε ακριβώς ό,τι προφέρουμε. (Εμπειρικά γνωστός σε όλους εννοώ ότι λ.χ. όλοι προφέρουμε [δikozmu].)
    Συγγνώμη: έχει υποστηριχθεί (και από τον Sarant) η γραφή με ένα γ. Υπάρχει πολύ λογική επιχειρηματολογία. Ο λόγος που δεν τη δέχομαι είναι επειδή προφέρω κανονικά τα δύο γ, [siηγnomi], αλλά φυσικά ξέρω ότι δεν προφέρουν όλοι έτσι.
    Σγουρός: τα ίδια όπως με τη Σμύρνη.
    Παλιγγενεσία: [paliηγenesia] δεν προφέρεται; Δε νομίζω να το έχω ακούσει ποτέ με ένα σκέτο [γ].

    Αλλά ακόμα κι αν δεν ήταν έτσι, το ζήτημα δεν είναι γενικώς να γράφουμε ό,τι προφέρουμε, αλλά ειδικώς ότι δεν υπάρχουν γράμματα που να μην προφέρονται (εκτός φυσικά από το ένα σε κάθε ζεύγος όμοιων συμφώνων, ππ, κκ κλπ.).

    Και βέβαια το ότι έχουν ασχοληθεί φωτισμένοι διανοούμενοι δε στερεί από τους υπόλοιπους το δικαίωμα να το συζητάνε: εσύ ο ίδιος, Γιώργο Κ., δεν αρκείσαι στο πόσο σοφοί ήταν εκείνοι αλλά προσθέτεις τα δικά σου επιχειρήματα – άρα δεν είναι σωστό επειδή το είπε η αυθεντία αλλά επειδή σε πείθει. Εμένα που δε με πείθει αντιπαραθέτω τα δικά μου επιχειρήματα.

  119. Γιώργος Κατσέας, Θεσσαλονίκη said

    118. Για όνομα του Θεού! Το μόνο που ΔΕΝ εννοούσα είναι το ότι «μίλησαν οι πεφωτισμένοι και εσύ δεν δικαιούσαι δια να ομιλείς»! Απλώς ήθελα να πω ότι είναι θέμα πολυσυζητημένο και μετά από αυτές τις πολλές συζητήσεις κατέληξαν στην παραδοχή του κανόνα «το τελικό ν της αιτιατικής ενικού του αρσενικού γένους κλπ κλπ διατηρείται στον γραπτό λόγο πάντοτε..»

  120. Πέπε said

    Καλά βρε αδερφέ, δεν είπα εγώ ότι είπες εσύ τέτοιο πράγμα!

  121. Πέπε, κι εμένα μου κακοφαίνεται ο νέος σχολικός κανόνας για το τελικό ν του αρσενικού άρθρου (ενώ έβρισκα απόλυτα λογικό και κατανοητό τον παλιό, του Τριανταφυλλίδη), αλλά πάντως τον έχουμε αναφέρει εδώ και αρκετά χρόνια εδώ μέσα.

  122. ΕΦΗ-ΕΦΗ said

    Αυτός ήρθε εν χορδαίς και οργάνοις για να βάλει χέρια στα κακά παιδιά του ΣΥΡΙΖΑ, όχι να βάλει στο χέρι τα καλά παιδιά του Κέντρου
    http://www.stokokkino.gr/article/1000000000023763/

  123. Γς said

    58β:

    Ναι έτι είναι. Σωστή παρατήρηση

  124. Μαρία said

    103
    Τώρα οι νιμανείς – ονόματα δε λέμε- προσπαθούν να επινοήσουν νέα άρθρα για τη γενική, προκειμένου να αποφύγουν την … ουδετεροποίηση. Γιατί σου λέει, όταν ακούν τα παιδάκια μου «του μπάχαλου», πώς θα ξέρουν οτι στην ονομαστική δεν είναι ο μπάχαλος όπως ο δάσκαλος;

  125. Γς said

    80:
    >στον πρώτο πόλεμο του (Περσικού) Κόλπου […]που κατά διαβολική σύμπτωση άρχισε ακριβώς σήμερα πριν 25 χρόνια

    Πριν 25 χρόνια και σαν σήμερα, τέτοια ώρα περίπου μας πήρε στο τηλέφωνο η Μαργαρίτα [και μας ξύπνησε].

    -Τι έγινε;

    Και δεν είχαμε πάρει χαμπάρι. Γυρνούσαμε την Ιταλία για μέρες, όταν μας πήρε στο κινητό μια μεταπτυχιακή μας για να μας πει ότι η απεργία των φοιτητών έληξε. Και να Μπάρι και να Πατράσσο και να ο κωλόδρομος Πάτρα Αθήνα, που έβρεχε κοόλας.

    Χαμπάρι δεν πήραμε ότι ο μπαμπάς Μπους άρχισε πόλεμο στο Κουβέιτ.
    Και πέσαμε για ύπνο, ενώ όλος ο κόσμος ξενυχτούσε στο CNN και τα άλλα κανάλια.

    -Τι έγινε;
    -Καλά. Μόλις γυρίσαμε.
    -Καλώς ήρθατε. Για πες μου τι έγινε;
    -Τίποτα δεν έγινε. Κάτι πήγαμε να κάνουμε αλλά μας πήρε ο ύπνος απ την κούραση.
    -Τι λες ρε τέρας; Εδώ ο κόσμος χάνεται και συ μου λες για το πουλί σου;

  126. Γς said

    86:

  127. Ανδρέας said

    Και σήμερα (χτες 16/1) έγινε η άρση του εμπάργκο κατά του Ιράν.

  128. Ανδρέας said

    Iran has completed the necessary steps in a deal to restrict its nuclear program, meaning international economic sanctions are lifted, officials from the EU and the U.N. nuclear watchdog agency said Saturday.

    http://edition.cnn.com/2016/01/16/middleeast/vienna-iran-iaea-nuclear-deal/

  129. Γς said

    100:

    >ανακοινώνω εις τον πολιόν κ. Γς ότι θα τον ενθυμηθώ εις την διαθήκην μου και θα του αφήκω εν μικρόν ποσόν (1.500 δολάρια) διά καφέδας, προκειμένου να με ενθυμήται ότε θα έχω μεταβή εις τα Ηλύσια Πεδία

    Τα οικονομήσαμε και θα ’χω ντράβαρα με την εφορία.
    Δεν τα αφήνεις αλλού. Αλλωστε θα με βρεις εκεί και ως γνωστόν:

    Il y a tout ce que vous voulez aux Champs-Elysées

  130. spatholouro said

    Εγώ πάλι, που δεν είμαι ντροπαλός με τα ονόματα, θα μνημόνευα τιμητικά έναν «νινιστή», και μάλιστα στεγασμένον εκδοτικά στο ΙΝΣ (Ίδρυμα Μανόλη Τριανταφυλλίδη), τον Γ. Παπαναστασίου και την ωραία δουλειά του από το 2008 («Νεοελληνική Ορθογραφία –Ιστορία, θεωρία, εφαρμογή»).

    Εκεί λοιπόν (σελ. 400), αποδεχόμενος, ως φαίνεται, τις σχετικές θέσεις του Τσοπανάκη περί του τελικού ν (βλ. βιβλία του τελευταίου «Προβλήματα της δημοτικής: το τελικό –ν», εκδ. Κυριακίδης 1987, και «Νεοελληνική Γραμματική», εκδ. Κυριακίδης 1994) και πριν ακόμα εφαρμοστεί ο κανόνας που συζητάμε σήμερα, έγραφε: «Από αρκετούς ωστόσο έγκυρους εκδοτικούς οίκους και φιλολόγους έχει καθιερωθεί παρά τον κανόνα, το ληκτικό –ν να γράφεται -ακόμη κι όταν δεν προφέρεται- σε περιπτώσεις στις οποίες με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται τυχόν σύγχυση (βλ. και Τσοπανάκη 1987. Η πρακτική αυτή έχει εφαρμοστεί και στο παρόν εγχειρίδιο)».

    Το μόνο που έχω να ευχηθώ είναι να εισακουστούν και όσα γράφει ο Παπαναστασίου και επί ενός άλλου ακανθώδους ζητήματος: αυτού που αφορά το ισχύον μονοτονικό σύστημα.

    Για τα παιδάκια μας ρε γαμώτο… (και μη προς κακοφανισμό ορισμένων -ή και προς κακοφανισμό)

  131. Γιάννης Ιατρού said

    128: Καλημέρα, Θα έχουν χάσει καμία συνέχεια τώρα πιά και θα σκέφτηκαν να τους πουλήσουν πάλι κανένα αυτοματισμό / υπολογιστή / προγραμματάκι με ιό ….. του τύπου SUXNET . έτσι για ενημέρωση, με δυνατότητες αναβάθμισης

  132. Γιάννης Ιατρού said

    Εύχομαι το χθεσινοβραδυνό μπουρίνι να μην έκανε ζημιές… Τέτοιο νοτιά έχω να δω, τουλάχιστον εδώ στην Πέυκη, πάνω από μισό αιώνα!

  133. Γς said

    132:

    Ακραία φαινόμενα Πεύκης.
    Εδώ δεν κατάλαβα κάτι το ιδιαίτερο.
    Και είναι και χαρά θεού σήμερα

  134. Γιάννης Ιατρού said

  135. sarant said

    130 Αυτό βέβαια που λέει ο Παπαναστασίου δεν σημαίνει να γράφεις «τον μαθητή» (όχι περιθώριο σύγχυσης) αλλά «τον μεγάλο κόλπο» (σύγχυση με το μεγάλο κόλπο) ή έστω «τον μεγάλο μαθητή» (διότι μπορεί να αλλάξει η αράδα) Έτσι το είχε, ας πούμε, η Σύγχρονη Εποχή από τα 1980.

  136. Γς said

    131:

  137. skom said

    https://en.wikipedia.org/wiki/Knights_who_say_Ni

  138. gryphon said

    Xθες με αυτα τα θλιβερα γεγονοτα στην Μπουρκινα Φασο εμαθα οτι η πρωτευουσα της χωρας λεγεται Ουαγκαντουγκου.

  139. spatholouro said

    135

    Όχι, Νίκο, κάνεις λάθος. Και βέβαια ο Παπαναστασίου θέλει παντού γραμμένο «τον μαθητή». Βλέπε πρόχειρα:

    σ.28: στον χώρο/στον χρόνο/τον συγγραφέα
    σ.34: στον λόγο/τον μετασχηματισμό
    σ. 35: τον χαρακτήρα/τον λόγο
    σ. 36: τον χαρακτήρα
    σ. 47: τον ρόλο
    σ. 56: τον συνδυασμό
    σ. 71: τον χώρο

    και πάει λέγοντας…

    Άλλωστε και στη σελ. 279 φαίνεται ότι φέρεται υπέρ της γενίκευσης «της γραφής τον για την αιτιατική ενικού του αρσενικού άρθρου, ακόμη και όταν αυτό προφέρεται ως [to], π.χ. τον φίλο»

  140. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    116 – «Λάμπρο, αφιερωμένο σε σένα λοιπόν (ειδικά το ρεφραίν που ταιριάζει στα συμπεράσματα που έβγαλες)»
    Ευχαριστώ για την αφιέρωση Γιάννη, αλλά αυτά τα συμπεράσματα δεν τα έχω βγάλει εγώ, τα έχουν βγάλει πολύ πρίν γεννηθώ κάποιοι μεγάλοι επιστήμονες; διανοητές; ερευνητές; όπως θέλεις πές τους. Εγώ που είμαι ένας φτωχός και με καλή παρέα (Παπέν) οικοδόμος, απλώς εδώ και 37 χρόνια παρατηρώντας και καταγράφοντας την συμπεριφορά των συναθρώπων μου, τα επιβεβαιώνω. Να διευκρινίσω μόνο, επειδή με μια δεύτερη ανάγνωση μοιάζει ψιλοτρολιά, πως λέγοντας θρήσκους, εννοώ όσους νιώθουν ενοχές για το σέξ λόγο θρησκείας, (ξέρεις, όχι σεξ Τετάρτη -Παρασκευή, σαρακοστές κλπ) εξ ού μετά και τα «κομματόσκυλα, στρατόκαυλοι κλπ» κι όχι όποιον κάνει τον σταυρό του ή λέει θεέ μου κλπ, ίσως έπρεπε να πώ θρησκόληπτοι, αλλά όπως έχω ξαναπεί, δεν τα καταφέρνω καλά στο γράψιμο, αν θίχτηκε κάποιος, ας προσευχηθεί για μένα (χαμόγελο).

    Υ.Γ – Στο θεό που πιστεύεις, καταλαβαίνεις τι λέει ο Σταρόβας στο βίντεο; ας βάλω ενα καλό, παρεμπιπτόντως, 5 κιλά γεννήθηκα, φαίνεται τα 150 γραμμάρια έκαναν την διαφορά (χαμόγελο).

  141. Γς said

    138:

    http://caktos.blogspot.gr/2015_10_01_archive.html

  142. Γς said

    Φτου!

    Λάθος λίκνο!

    http://caktos.blogspot.gr/2015/10/blog-post_31.html

    Ουαγκαντούγκου [ντούγκου, ντούτγκου, ντα]

  143. Γιάννης Ιατρού said

    140: Ναι ρε Λάμπρο, βιαστικό link έβαλα, παρασυρόμενος από την εικόνα – τίτλο. Το διόρθωσες. Η αφιέρωση ισχύει 🙂

  144. Πέπε said

    @130, 139:
    Μα άλλο «το ληκτικό –ν [του αρσενικού άρθρου] να γράφεται -ακόμη κι όταν δεν προφέρεται- σε περιπτώσεις στις οποίες με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται τυχόν σύγχυση» και άλλο να γράφεται πάντοτε.
    Το λόγο – τον λόγο: ποια σύγχυση αποφεύγεται; Κι ο αρχαίος ακόμη, όταν έλεγε/έγραφε «λόγον» χωρίς άρθρο, θα μπορούσε ενδεχομένως να προκαλέσει σύγχυση σε όποιον τυχόν δεν ξέρει αν το ουσιαστικό του είναι αρσενικό ή ουδέτερο, ή ακόμη και θηλυκό, αλλά πότε θεωρήθηκε πρόβλημα αυτό; Άμα είναι έτσι, φτάνουμε σ’ αυτό που λέει η Μαρία στο 124, σε μια «λογική» που δεν έχει τέλος.
    Παρεμπιπτόντως, «ο μπάχαλος» υπάρχει. Είναι αυτός που συμμετέχει σε μπάχαλα (με την έννοια των επεισοδίων σε πορείες/γήπεδα), ο μπαχαλάκιας.

    @130: Ποιο είναι το ακανθώδες πρόβλημα με το ισχύον μονοτονικό; Μια χαρά επαρκές το βρίσκω. Αν ήταν να το διαφημίσω σαν πλασιέ σ’ ένα πελάτη, θεωρώ ότι το πιο ακαταμάχητο επιχείρημα που θα είχα θα ήταν το εξής:

    Στα σημερινά ελληνικά, παρά την περίπλοκη ορθογραφία που δε μας βοηθάει να βρίσκουμε, ακούγοντας, την ορθογραφία κάθε λέξης, έχουμε ωστόσο πετύχει σε πάρα πολύ ψηλό βαθμό το αντίστροφο, δηλαδή διαβάζοντας να βρίσκουμε ακριβώς την προφορά. Ανάμεσα στα ελάχιστα σημεία που δεν έχουμε καταφέρει να καλύψουμε ως προς αυτό το ζήτημα είναι το πότε ένα η/ι/υ/ει/οι/[υι], δίπλα σε άλλο φωνήεν, ορίζει ξεχωριστή συλλαβή ή συνιζάνεται με το άλλο φωνήεν σε δίφθογγο. Ε λοιπόν, με το ισχύον μονοτονικό ακόμη και αυτό διαλευκαίνεται σε όλες τις περιπτώσεις όπου η λέξη δεν έχει άλλο, τρίτο φωνήεν: σκιά, τόνος άρα δύο συλλαβές / ποιος, άτονο άρα μία συλλαβή. Το παλιό σας τονικό σύστημα το έκανε αυτό;

  145. Γς said

    140:

    Τύφλα να ΄χει η ευχαρίστηση τησ στιγμαίας ευχαρίστησης του σεξ μπρος την Chagrin d’amour που dure toute la vie

  146. Πέπε said

    Α, και κάτι άλλο σημαντικό:

    Ο ΛΑΚΗΣ ΞΕΡΕΙ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΥΡΩ ΑΠΟ ΤΟ ΣΑΞ

    (Νόμιζα ότι είναι από το Μη πατάτε τον τοίχο, αλλά όλη νύχτα χτες το ‘ψαχνα και δεν το βρήκα.)

  147. 146

  148. Πέπε said

    147
    Σαξ κάνουν; Μοιάζουν λες κι έκαναν σεξ…

  149. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    145 – Γς δεν μου τα λές καλά, αλλαξοπίστησες μοναδικέ εν Βίλχελμ Ράιχ αδελφέ μου;

  150. Γς said

    148:

    >Μοιάζουν λες κι έκαναν σεξ…

    Και βρέθηκαν ναυαγοί ένα ζευγάρι κι ο καπετάνιος σ ένα νησί που είχε ένα μόνο δέντρο.

    -Χαθήκαμε πρέπει συνεχώς να είναι κάποιος πάνω στο δέντρο μήπως φανεί κάνα πλοίο. Κι ανεβαίνει πρώτος ο καπετάνιος.

    -Βρε, εδώ χανόμαστε κι εσείς κάνετε σεξ;
    -Όχι καπετάνιο μου δεν κάνουμε σεξ!

    Και μετά ανέβηκε να κάνει την βάρδια του ο άντρας.

    -Καπετάνιο είχες δίκιο. Από δω πάνω φαίνεται σαν να κάνουν σεξ οι από κάτω

  151. Γς said

    149:

    Εγώ; Ενας οργονομιστής; Ποτέ!
    Μοναδικέ εν Βίλχελμ Ράιχ αδελφέ Λάμπρο 🙂

  152. Γιάννης Ιατρού said

    105 γ
    deep saxe blue

    Saxe blue

  153. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    151 – Έτσι μπράβο ησύχασα, ας πάω να φάω τώρα με θρησκευτική σεξουαλική κατάνυξη.

  154. ΛΑΜΠΡΟΣ said

    150 – Όταν ανέβηκε η γυναίκα στο δέντρο τι είπε;

  155. Γς said

    152:

    >deep saxe

    Οσο πιο deep τόσο πιο καλά

  156. Γς said

    154:

    Τρελή είσαι άντρα μου; Qu’est-ce que tu fais la bas?

  157. Γιάννης Ιατρού said

    156: Γς, δεν μίλαγε γαλλικά. Ελληνικά τό ‘πε: Να οργανωθούμε ρε παιδιά, είπε !

  158. Γς said

    157:

    Α, ναι!

    Qu’est-ce que tu fais?

    Ηταν από την τελευταία Φυτίνη στο Παρίσι

  159. sarant said

    139 Οι περιπτώσεις πάντως που σταχυολόγησες δεν νομίζω ότι αφήνουν περιθώρια σύγχυσης. Δηλαδή δεν «γράφεται -ακόμη κι όταν δεν προφέρεται- σε περιπτώσεις στις οποίες με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται τυχόν σύγχυση» αλλά γράφεται πάντοτε.

  160. @Πέπε (146)
    > (Νόμιζα ότι είναι από το Μη πατάτε τον τοίχο, αλλά όλη νύχτα χτες το ‘ψαχνα και δεν το βρήκα.)
    Τοῦ Κ. Μητρόπουλου εἶναι. Νομίζω ἀπὸ τὰ Τρομερὰ παιδιά, ἀλλὰ δὲν εἶμαι σίγουρος.

  161. spatholouro said

    159
    Νίκο, γιατί μπλεκόμαστε;
    Ας συνοψίσω: στις σελ. 279 και 400 ο Παπαναστασίου εκθέτει τις απόψεις του σχετικά με το ληκτικό ν. Εγώ καταλαβαίνω πως η θέση του είναι είτε ότι κατά περίπτωση (και προς αποφυγή τυχόν σύγχυσης με το ουδέτερο) βάζουμε ληκτικό ν είτε και ότι το βάζουμε πάντα (πάλι προς αποφυγή τυχόν σύγχυσης).

    Στη συνέχεια εγώ, χωρίς να «σταχυολογήσω» το παραμικρό, πήρα σβάρνα το βιβλίο για να διαπιστώσω τι από τα δύο έχει επιλέξει να εφαρμόζει. Όσο κοίταξα, λοιπόν, μέχρι τη σελ. 71, εφαρμόζει τη λογική «παντού ν».

    Τόσο, λοιπόν, και τούτο μόνο θέλω να επισημάνω: ότι επί ισχύος του προηγούμενου κανόνα, βρέθηκε ένας άξιος «γραμματικός» (ξαναϋπογραμμίζω: στο ΙΝΣ κι όχι κανένας Τσοπανάκης ή Μπαμπινιώτης…) μιας εμβληματικής για μένα Γραμματικής, να σημειώσει αυτά που σημείωσε και να εφαρμόσει (παρά τον τότε κανόνα) αυτά που εφάρμοσε.
    Τίποτε άλλο.

    144
    Θεωρώντας αυτονόητο ότι δεν υπάρχει δασκαλοκαθηγητοφιλόλογος που να μην έχει στην στοιχειώδη εργαλειοθήκη του τη Γραμματική του Παπαναστασίου, ας μου επιτραπεί να παραπέμψω για μεν την πρώτη παράγραφό σου στις σελ. 278-279, για δε τη δεύτερη περί μονοτονικού παράγραφό σου στις σελ. 455-458 («Κριτική στο ισχύον μονοτονικό σύστημα»).

    Και κάτι τελευταίο, που αφορά την ακριβώς τελευταία φράση σου («το παλιό σας τονικό σύστημα το έκανε αυτό;): από όσα δικά σου πράγματα έχω διαβάσει, θα διακινδύνευα την κρίση ότι δεν σε θεωρώ και από τους προσεκτικότερους αναγνώστες. Πότε έθεσα θέμα στο μήνυμά μου περί παλαιού τονικού συστήματος;

  162. sarant said

    161 Οπότε δεν μπλεκόμαστε -εφαρμόζει παντού νι και όχι όπου υπάρχει κίνδυνος σύγχυσης. Εγώ δεν έχω πρόχειρο το βιβλίο και δεν θυμάμαι τι έκανε -με βάση την πρώτη σου όμως διατύπωση εξήγησα τι σημαίνει αυτό το «όπου υπάρχει κίνδυνος σύγχυσης». Δεν τοποθετούμαι υπέρ της μίας ή της άλλης επιλογής.

  163. 75, …θὰ μάθω τί εἶναι καὶ εἶναι τὸ σαξ καὶ τὸ σοξ…

    Να βοηθήσω, αν επιτρέπεται:

    Sax

    Sox
    Εδώ υπάρχουν δύο παραλλαγές: Σε άσπρο και κόκκινο
    (Για πλύσιμο χρειάζονται και οι δύο μπλε και πράσινους κόκκους.)


  164. Γς said

    Και συμμασία δεν έχει ότι παίζει σαξόφωνο, αλλά πως το παίζει
    [και ποιος άλλος το παίζει]

    Για τον κλίντον, υον καιρό της Μόνικας

  165. Clinton blows, not sucks! 👿

  166. Γς said

  167. chrismagr said

    Οι αγγλόφωνοι για το free software διευκρινίζουν ότι είναι free as in speech, not in beer. Για αυτό και το μεταφράζουμε ως ελεύθερο και όχι δωρεάν λογισμικό.

  168. sarant said

    167 Πολύ πολύ εύστοχη παρατήρηση!

  169. Από (φανταστική) συνέντευξη της Μπριζίτ Μπαρντό στον Φρέντυ Γερμανό:
    — Τι εννοούσατε, κα Μπαρντό, όταν είπατε πως η ζωή σας είναι ένα πολύχρωμο παραμύθι;
    — Κυριολεκτικά αυτό που είπα: άρχισα με Ροζέ και τελείωσα με Σαξ.
    (Οι νεότεροι ίσως δεν καταλάβουν καν το αστείο…)

  170. Ροζέ Βαντίμ και βαρόνος φον Σαξ, αν θυμάμαι καλά (αν και ίσως συγκαταλέγομαι στους νεότερους). Το χρώμα σαξ όμως δεν το είχα ξανακούσει!

  171. Γς said

    170:

    >Το χρώμα σαξ όμως δεν το είχα ξανακούσει!

    [>ίσως συγκαταλέγομαι στους νεότερους]

  172. ndmushroom said

    http://news.in.gr/world/article/?aid=1500052498
    Τρίωρο ντιμπέιτ στο Λονδίνο για «πόρτα» στον Ντόναλντ Τραμπ

    Είμαι υπερβολικός, ή είναι καταχρηστική η χρήση του όρου ντιμπέιτ; Ναι, στα αγγλικά το debate μπορεί να σημαίνει οποιαδήποτε συζήτηση, στα ελληνικά όμως περιγράφει μόνο την τηλεοπτική συζήτηση μεταξύ υποψηφίων εντός συγκεκριμένου πλαισίου, και όχι την κοινοβουλευτική συζήτηση όπως στη συγκεκριμένη περίπτωση. Διαφορετικά θα αρχίσουμε να βλέπουμε άρθρα για το «κύριο γκολ του νέου προέδρου της ΝΔ» (όπου γκολ θα είναι ο στόχος, και όχι το γκολ -άλλωστε το δεύτερο αποτελούσε αποκλειστική αρμοδιότητα παλιότερου προέδρου της ΝΔ) 🙂

  173. sarant said

    Εχεις δίκιο, είναι καταχρηστική (σαφώς) η χρήση του όρου για μια συζήτηση στη Βουλή.

  174. Νέο Kid L'Errance d'Arabie said

    Ένα καλό που διάβασα στο λινκεντίν-ντίν :

    -Tι δουλειά κάνεις;
    -Είμαι personal assistant of the executive technical head manager !
    -..Στα ελληνικά;
    -Δίνω τα εργαλεία στο μάστορα.
    🙂

  175. Σχετικά με το τατουάζ, υπάρχει και η αντίστροφη ιστορία:

    http://www.contra.gr/Soccer/Hellas/National-Greece/to-atyxes-tatoo-toy-gkeka.2855108.html

Σχολιάστε