Наставне јединице:
24. Ренесанса: друштвено-историјски контекст, опште карактеристике; вишегласје; мотет, миса, мадригал
25. Слушање музике
26. Инструменти и инструментална музика ренесансе
27. Извођење једноставнијих музичких примера у вези са обрађеном темом
28. Најзначајнији представници ренесансне вокалне музике: Ђ. П. да Палестрина, О. ди Ласо
29. Репрезентативне композиције ренесансе
30. Реконструкција музичких догађаја у стилу ренесансе
ИСХОДИ
У оквиру области/теме ученик ће бити у стању да:
- повеже различите видове музичког изражавања са друштвено-историјским амбијентом у коме су настали;
- наведе изражајна средства музичке уметности карактеристична за период ренесансе;
- уочи основне карактеристике музичког стваралаштва у ренесанси:
- уочи разлике између духовних и световних вокалних композиција ренесансе;
- разликује вокално-инструменталне и инструменталне облике ренесансе;
- коментарише слушано дело у односу на извођачки састав и инструменте;
- идентификује репрезентативне музичке примере најзначајнијих представника ренесансе.
24. Ренесанса: друштвено-историјски контекст, опште карактеристике; вишегласје; мотет, миса, мадригал; Човек и музика; Обрада
Ренесанса је период 15. и 16. века. Не појављује се у свим земљама истовремено. Припремана је још у 14. веку, да би врхунац достигла тек у 16. веку.
Израз ренесанса је настао од француске речи renaissance, што значи препород. Препород се односио на поновно интересовање за уметност, а самим тим и препород целокупног живота. Сматра се да ренесансом почињу нове странице човекове историје.
Најзначајнија особа ренесансе је, вероватно Леонардо да Винчи.
Поред да Винчијевих бројних проналазака, из овог раздобља нам стижу и компас, барут и штампарија.
Најзначајнији центри ренесансе у Европи су били у Италији и Фландрији (Холандија, Белгија и део Француске).
Изузетан развој професионализма заступљен је подједнако на подручју световне и духовне музике. Музички живот остварује се у црквама, али и у племићким дворовима и богатијим грађанским домовима. Кућно музицирање условило је процват световне музике.
Основне карактеристике световне музике су вишегласје (2-3 гласа), љубавна тематика, песме посвећене забави и разоноди са ритмовима за плес и мелодијом која је једноставна и блиска народној музици. Компонује се на систему старих црквених лествица (модуса). Вишегласје је условило појаву метра – различите врсте такта (без тактица би било веома тешко усклађивати заједничко певање), с тим да појам музичког метра треба разликовати од појма ритам – различитих трајања нота. Врсте вишегласја које се појављују су:
- ХОМОФОНИЈА – вишегласна музика у којој се један глас има водећу мелодију, а остали гласови су пратећи.
- ПОЛИФОНИЈА – вишегласна музика у којој су сви гласови равноправни (прави пример је канон).
Популарност световне музике, утиче и на духовну музику. У 16. веку долази до расцепа у западном хришћанству, захтева се реформа цркве, а као последица тога настаје протестантски корал, као основа протестанског богослужења. Била је то једногласна мелодија, блиска народној музици, на народном језику. Католичка црква, схватајући да губи вернике, и сама трпи промене, а у музичком смислу то је био даљи развој полифоније у хорским делима без инструменталне пратње и развијање мисе и новог облика мотета.
Музички облици ренесансе:
- МИСА је најважнији облик богослужења католичке цркве, али и музички облик који је био заступљен у свим епохама. Састоји се из више делова, који су идентични као у црквеним службама и вокалног је извођења. Припада полифоној техници компоновања.
- МОТЕТ је вишегласни музички облик духовног карактера. Такође, је вокално музичко дело.
- МАДРИГАЛ је музички облик световног карактера. Пореклом је из Италије. У почетку је био вокални, а касније добија и инструменталну пратњу.
- ШАНСОНА је музички облик световног карактера пореклом из Француске. Представља вокалне и вокално-инструменталне композиције љубавног садржаја. Шансона се задржала до данас.
26. Инструменти и инструментална музика ренесансе; Човек и музика; Обрада
Што се инструмената тиче, поред оргуља и лауте, користе се и разноврсни дувачки инструменти, ударачки инструменти и претече данашњих инструмената виолине и виолончела – ВИОЛА ДА БРАЧА (која се држала у рукама попут виолине) и ВИОЛА ДА ГАМБА (која је држана поред ноге).
У данашње време постоје бројни састави који се баве ренесансном музиком. Код нас више од 30 година постоји „Ансамбл Ренесанс”.
28. Најзначајнији представници ренесансне вокалне музике: Ђ. П. да Палестрина, О. ди Ласо; Човек и музика; Обрада и утврђивање
За разлику од средњег века, када су музичари били анонимни, ренесанса је имала талентоване појединце чија дела имају трајни значај у историји музике. Два најзначајнија композитора су италијански композитор Ђовани Пјерлуиђи да Палестрина и фламански композитор Орландо ди Ласо.
ЂОВАНИ ПЈЕРЛУЂИ ДА ПАЛЕСТРИНА је италијански музичар. Радио је као капелник у цркви Св. Петра у Риму (капелник је хоровођа у служби цркве задужен и за компоновање). Написао је 104 мисе, 375 мотета, 140 мадригала. Нарочито је значајна Миса Папе Марчела.
ОРЛАНДО ДИ ЛАСО је фламански музичар. Радио је као капелник баварског војводе. Био је јако цењен у целој ренесансној Европи. Написао је више од 2000 композиција на латинском, италијанском, француском и немачком језику. Написао је око 530 мотета, око 200 мадригала, око 200 шансона, 60 миса.
Више о животу и стваралаштву Орланда ди Ласа прочитајте ОВДЕ.
Lepo odrađeno.
Нисам ни знала да се моја презентација налази овде! Како је доспела? 🙂
Poštovana, ne znam koji deo lekcije je iz vaše prezentacije? Svoje tekstove radim uglavnom na osnovu istorije muzike Roksande Pejović. Volim i da pregledam internet jer svega ima. Moguće je da se po nešto iz mnogobrojnih tekstova na internetu nađe u tim lekcijama ukoliko mi se učini kao dobra ideja, zanimljiv podatak i slično. Ova lekcija je urađena jako davno. Možda je među najstarijim lekcijama na sajtu. I meni se dešavalo da svoje tekstove vidim u prezentacijama ili na drugim sajtovima. Čim je nešto postavljeno javno ono je i spremno za preuzimanje od strane drugih. Ono što za sebe mogu da tvrdim to je da nikada ne preuzimama tekstove identično kao u tuđim tekstovima. Uvek radim preradu teksta, jer se trudim da prevedem na jezik razumljiv svojim učenicima, a i ružno mi je da prepišem nešto od reči do reči. Ukoliko ste prepoznali delove svoje prezentacije u ovom tekstu, volela bih da vidim prezentaciju, ako nije problem. Čisto me interesuje. Pozdrav
Nemam komentar
Lepo odradjeno