Vamos a la playa o oho o o!

Cuba als toetje van onze ‘wereldreis’ is een superkeuze. In Trinidad liggen we een dag op het poederwitte strand (met een deuntje dat blijft hangen in ons hoofd: vamos a la playa o oho o o, hamburgers met korting o oho o o). De volgende dag kunnen we een roodwitte Ford Fairlane 500 uit 1955…

Cuba Libre

2 delen Tukola (geen Coca Cola hier op dit eiland natuurlijk), 1 limoenschijf en uiteraard 1 deel rum. Y listo, una Cuba Libre! Als toerist in Cuba drink je cocktails als deze, rook je dikke sigaren en reis je rond met busmaatschappij Viazul. En wij, budgetreizigers, doen eens mee met echt vakantievieren. Onze laatste bestemming…

Meer Gallo Pinto (vergeten blog uit december)

Goodbye fermentatieprocessen, hello again gallo pinto! Deze zoutige rijstenbonenmix eet je in de Centraal-Amerikaanse landen als maaltijdbasis van ontbijt, lunch en diner. In de goedkopere variant bij de straatkraam of bijvoorbeeld als Nica Desayuno Tipico in een duur hotel. De hostels hier hebben veelal een keuken, dus door boodschappen te doen op de markt…

Bizarre busfeiten

Waar vooral Ron in Nederland de bussen mijdt, stappen we er hier graag in. Het afgelopen jaar hebben we gereisd in interliners, bemo’s, colectivo’s, camionettas, minibusses en nightbusses. Vooral de chickenbusses in Centraal-Amerika waren avontuur. Dat moet je een keer hebben meegemaakt. De overvolle bussen zijn niet alleen vervoersmiddel, maar ook een verlengstuk van de…

Fijne feestdagen

Threehouse Poste Rojo ligt 10 kilometer buiten Granada op een steile helling randje jungle. Vanaf het bardek van de door palen ondersteunde boomhut kijk je uit over de vallei. Een 25 meter lange hangbrug verbindt het dek met een hangmatzone. Na een steile klim via een vochtig stenen pad zijn we even verrast door deze…

VerdEnergia

Permacultuur, landbouw op basis van een natuurlijke cyclus. Naast de agrarische component predikt de permacultuur levensstijl een samenleving gebaseerd op kleine leefgemeenschappen met eigen voedselvoorziening. Niet alleen boeren in de jungle van Costa Rica, maar ook vier hoog in Rotterdam-Zuid (het kan!). Kortom, geen banksystemen en mondiale economie. Maar permacultuur propageert ook meer op micro-niveau:…

Circus Ron & Billy

’s Ochtends om half 6 zwaai ik naar Maaike tot mijn auto de hoek om gaat. Het is raar om voor tien dagen afscheid van haar te nemen. We zijn al maandenlang onafgebroken samen. 24 uur per dag alles delen. In San Jose ga ik Eelco (Billy voor intimi) ontmoeten die uit Nederland overvliegt voor…

Een versnelling hoger, Honduras en Nicaragua

We reizen van Semuc Champey in een dag naar de grens met Honduras in de chickenbusses. Aan de grens overnachten we, waarna we (ongepland) voor de derde keer op een rij lekker rustig op zondag een grensovergang kunnen doen. Vanuit Agua Caliente vertrekt onze eerste Hondurese chickenbus richting Ocotepeque. De laatste drie uur zitten we…

Een versnelling hoger, Guatemala

Na Belize starten we een missie. Het is de bedoeling dat we in 3 weken in Costa Rica zijn om te werken op een organic farm. Daarna zullen we langs de Pacifische kust terugreizen naar Mexico. We blijven 2 maanden op de farm en willen nu al zoveel mogelijk zien van de landen tussen Belize…

Belizeaanse wijsheden

Maaike besluit dat we maar eens terug moeten komen in Belize. Dan kunnen we met een klein beetje meer budget in een droog seizoen per boot een noordelijke junglerivier afzakken, duiken in de beruchte blue hole bij Caye Caulker en wel bij San Ignacio de waanzinnige limestone grotten vol Maya overblijfselen in. Via Cancun vlieg…

Dangriga

In Dangriga stromen twee modderige riviertjes de Caribische Zee in. Als we de brug van de eerste oversteken horen we geblaf aan de waterkant. We kijken naar de zwerfhond, en dan nog een keer. De hond staat zo’n twintig meter bij ons vandaan tegen een krokodil te blaffen. Geen saltie, geen Australisch monsterformaat, maar de…

Welcome to Belize!

Om 10.00 uur vertrekt de enige tweedeklas bus naar Belize op het marktplein van Chetumal. Helaas zette de nachtbus naar deze Mexicaanse grensstad ons ’s ochtends om 04.30 uur al op het busperron. We doodden de tijd al gedeeltelijk met het vinden van alle brokjes info die we nodig hebben om het beste plan vast…